Regeling kiescollege niet-ingezetenen

Reactie

Naam Stichting Nederlanders Buiten Nederland (SNBN) (Dr TDL Laan)
Plaats Olten Zwitserland
Datum 18 augustus 2022

Vraag1

Er kan worden gereageerd op de gehele regelingtekst en toelichting. Ook kan er op de modellen worden gereageerd. Hierbij zijn de volgende noties van belang:
1) De wijzigingen in de modellen D 3-1, G 1-1, G 1-3, H 1, H 3-1, H 3-2, H 9, H 12, I 1, I 4, J 20, M 6-1, M 6-4, M 6b-1, M 6b-2, T 4, T 11, U 16, V 9, W 1-1, W 1-2, W 1-3, W 2, W 4 en W 5 zien er enkel op dat de verkiezing van het kiescollege wordt geïntegreerd in de opsomming van de type verkiezingen in de bestaande modellen.
a. Voor de modellen D 3-1, M 6-1, M 6-2, M 6b-1 en M 6b-2 geldt dat wordt uitgegaan van het model na vaststelling van de Wijziging van de kiesregeling ivm de definitieve invoering van het nieuwe stembiljet voor kiezers buiten Nederland (inwerkingtreding per 1 oktober a.s. en op 3 augustus gepubliceerd in de Staatscourant: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/staatscourant/stcrt-2022-18645.html).
b. De wijziging model P 22-2 ziet er op toe om te verhelderen dat artikel P 10 van de Kieswet niet moet worden toegepast bij de kiescolleges Caribisch Nederland. Dit is een wijziging ten opzichte van de huidige situatie, waarmee de zeteltoewijzing voor de kiescolleges Caribisch Nederland op dit punt in lijn wordt gebracht met hoe dit voor het kiescollege niet-ingezetenen geregeld gaat worden. Voor het model P 22-2 wordt uitgegaan van het model na vaststelling van de Wijziging van de Kiesregeling ivm de nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslagen (voorziene inwerkingtreding per 1 januari a.s.).
2) De modellen P 22-3 en Pa 10 zijn nieuw.
3) De modellen 36, 38-1, 38-2, 39-1, 39-2, 39-3 houden verband met de tijdelijke bepalingen/overgangsrecht uit de Wet kiescollege niet-ingezetenen. Aangezien deze modellen al in werking moeten treden voor 1 januari 2023, terwijl de benodigde grondslagen in de Kieswet dan nog niet in werking zijn getreden, worden de benodigde voorbereidingshandelingen voor de kiescollegeverkiezing in de tussenliggende periode gebaseerd op deze modellen. Deze modellen zijn inhoudelijk gelijk aan de modellen D 3-1, G 1-1, G 1-3, M 6-3, M 6-4 en M 6-5.
De Stichting Nederlanders Buiten Nederland (SNBN) is uitermate verheugd, dat Nederlanders buiten Nederland in de gelegenheid zullen worden gesteld om deel te nemen aan de verkiezingen voor de Eerste Kamer der Staten-Generaal via het Kiescollege Niet-Ingezetenen.
Gezien de korte termijn waarop in Nederland verkiezingen voor de Provinciale Staten zullen plaatsvinden (maart 2023) en daarmee ook verkiezingen voor het Kiescollege Niet-Ingezetenen, pleiten wij voor een voorspoedige behandeling van alle wet- en regelgeving die hiervoor moet worden opgezet. De Gemeente Den Haag, die belast zal worden met de uitvoering van de meeste van deze regelingen, heeft laten weten, volledig voorbereid te zijn op deze verkiezingen. Het is dus de politiek, die door het tempo van de behandeling van de benodigde wet- en regelgeving bepaalt, of Nederlanders buiten Nederland al aan de verkiezingen in 2023 kunnen deelnemen of niet. In het laatste geval zou het pas 2027 worden, wat op zijn zachtst gezegd sneu zou zijn.
De SNBN heeft kennis genomen van de Regeling kiescollege niet-ingezetenen en kan zich vinden in de inhoud daarvan. De SNBN merkt op, dat het wat haar betreft niet strikt noodzakelijk zou zijn om de leden van het kiescollege niet-ingezetenen naar Den Haag te laten reizen voor het uitbrengen van hun stem. We begrijpen dat hiervoor gekozen is in het kader van gelijkvormigheid van het kiesproces bij alle kiescolleges en provinciale staten, maar wijzen toch op een aantal nadelen:
- Het kiescollege niet-ingezetenen zal op grond van haar aard waarschijnlijk voor een groot deel bestaan uit Nederlanders die niet in Nederland woonachtig zijn. Zij zullen deels zeer lange reizen moeten maken voor deze verkiezingen, met als gevolg hoge reiskostenvergoedingen en (in het bijzonder bij vliegreizen) hoge belasting van ons klimaat.
- Leden van het kiescollege die buiten Nederland woonachtig zijn, hebben vaak enge banden met Nederland (vrienden, familie, werk...). De indruk zou (hopelijk ten onrechte!) gewekt kunnen worden, dat iemand vooral kandideert voor het kiescollege teneinde zijn reis naar Den Haag betaald te krijgen en te kunnen combineren met bv. bezoek van familie of vrienden.
Naar mening van de SNBN kan bij een kiescollege van zo bescheiden omvang net zo goed een online vergadering en stemming georganiseerd worden, zonder dat er verhoogde risico's bestaan op bijvoorbeeld verkiezingsfraude.