Regeling Servicekosten
Reactie
| Naam | Anoniem |
|---|---|
| Plaats | Leiden |
| Datum | 26 oktober 2025 |
Vraag1
1. Zijn de voorgestelde rekenregels en maximumbedragen in percentage duidelijk en praktisch?2. Zijn de voorgestelde rekenregels in lijn met wat een redelijke vergoeding is?
3. Zijn er alternatieve of eenvoudiger rekenregels denkbaar?
4. Hoeveel tijd is nodig om de nieuwe regels in te kunnen voeren?
Zeer verhelderend zou een aanvulling zijn op wat administratiekosten mogen inhouden: in het bijzonder voor het volgende. Het gebeurt veelvuldig dat verhuurders zogenoemde verdeelbedrijven (zoals ista of techem) inschakelen die zaken als het opstellen van de servicekostenafrekening en het verzorgen van een app waarmee het individuele energieverbruik ingezien kan worden, uit handen neemt van de verhuurder (die energie bijvoorbeeld doorlevert vanuit een grootverbruikaansluiting). De Huurcommissie heeft in sommige zaken de verdeelbedrijfkosten meegeteld als administratiekosten (zodat die kosten alleen d.m.v. de 1%-regel doorberekend aan de huurders kon worden, waarvoor ook het maximumbedrag van 75 euro zou gaan gelden), en in sommige zaken heeft de Huurcommissie de factuur van zo'n bedrijf toegestaan als aparte kostenpost die doorberekend mag worden aan huurders. En soms oordeelt de Huurcommissie juist dat zo'n aparte kostenpost juist NIET mag, omdat het onder zogenoemde beheerkosten zou vallen, en die kosten vindt de Huurcommissie voor rekening van de verhuurder, en niet van huurders.
Omdat deze kosten erg significant zijn voor huurders (denk aan 200 euro per jaar als orde van grootte), en dit landelijk veelvuldig aan de orde is bij veel wooncomplexen, is een verduidelijking m.b.t. hoe er moet worden omgegaan met de kosten van een verdeelbedrijf erg aangewezen! Dit staat ook namelijk NIET in het beleidsboek van de Huurcommissie.