Regeling Woningbouwimpuls 2020

Reactie

Naam gemeente Alphen aan den Rijn (M.N. Groenland)
Plaats Alphen aan den Rijn
Datum 27 maart 2020

Vraag1

Het ministerie ontvangt graag uw inhoudelijke reactie op de concept-regeling. Daarnaast kunt u tevens het achtergronddocument woningbouwimpuls inzien. Het achtergronddocument woningbouwimpuls bevat handvatten voor het opstellen van de businesscase door gemeenten. Het geeft een toelichting op de gebruikte begrippen en hoe bepaalde elementen (o.a. inbrengwaarden) moeten worden opgevoerd in de businesscase.
- Regio: bij het bepalen van de urgentie is het hoofdcriterium de omvang van de woningbouwopgave in de regio waar de aanvragende gemeente is gelegen.
Ik maak mij grote zorgen over de gekozen woningregio. Volgens Abf hoort de gemeente Alphen aan den Rijn bij Gouda. Echter, er zijn nauwelijks migratiestromen tussen Alphen en Gouda, dit is geen samenhangende woningmarkt. De migratiestromen vinden primair plaats met Leiden en Haaglanden. Alphen aan den Rijn heeft een ventielfunctie voor deze gemeenten: er zijn daar te weinig woningbouwplannen, er wordt niet snel genoeg gebouwd en er worden vooral appartementen gebouwd: mensen zoeken een substituut. Dit zorgt voor een zeer hoge druk op onze woningmarkt. Alphen zou derhalve onder deze regio dienen te vallen. De juiste vaststelling van de regiokeuze is daarmee van groot belang. Om een voorbeeld te geven: een gemeente als Lisse valt wel onder de Leidse regio en bij het andere miljard (heffingskorting) kwam deze gemeente in aanmerking voor de volledige korting. Alphen niet, terwijl de wachttijden voor een sociale huurwoning bij ons hoger zijn. Kortom, kijk hier nog eens goed naar.
- Graag breek ik een lans voor de indicator planschaarste bij het criterium noodzakelijkheid van de bijdrage. Hiermee bedoel ik dat het niet doorgaan van het plan wordt afgezet tegen alternatieve woningbouwkansen. Loopt het woningtekort direct op als dit plan niet doorgaat of zijn er meerdere kansrijke projecten die als alternatief kunnen dienen? Dit maakt het effect van de impulsgelden groter. Maatstaf kan zijn de relatie tussen reële plancapaciteit en de behoefteraming.
- Het huidige woningtekort is wat mij betreft een te smalle benadering voor het bepalen van de druk op de woningmarkt. Er zijn veel meer ingrediënten. Je zou kunnen kijken naar wachttijden voor sociale huur, snelheid waarmee prijzen stijgen.
- In de beoordeling van de urgentie kan worden meegenomen dat gezorgd moet worden voor voldoende plancapaciteit. Met deze eis sluit je gemeenten uit die onvoldoende plancapaciteit hebben, maar wel degelijk een grote woningbehoeftebehoefte. Waar tekorten juist ontstaan door te lage plancapaciteit en je alles op alles moet zetten om – binnenstedelijk - eerder onmogelijke projecten van de grond te krijgen. Zoals in Alphen aan den Rijn maar we zullen niet de enige zijn (gezien de opstelling van Provincie Zuid-Holland).