Regeling Woningbouwimpuls 2020

Reactie

Naam ARCADIS (CJP Swinkels)
Plaats Amersfoort
Datum 25 maart 2020

Vraag1

Het ministerie ontvangt graag uw inhoudelijke reactie op de concept-regeling. Daarnaast kunt u tevens het achtergronddocument woningbouwimpuls inzien. Het achtergronddocument woningbouwimpuls bevat handvatten voor het opstellen van de businesscase door gemeenten. Het geeft een toelichting op de gebruikte begrippen en hoe bepaalde elementen (o.a. inbrengwaarden) moeten worden opgevoerd in de businesscase.
Vragen:
1. Er is € 1 miljard beschikbaar. Betekent dit dat er gezien de doorlooptijd van 4 jaar, jaarlijks € 250 miljoen beschikbaar is? en wordt de uitkering van een goed gekeurd project in jaar of verspreid over meerdere jaren uitgekeerd ?
2. Wat wordt verstaan of is de definitie van een kwalitatief goede leefomgeving? Is dit objectief te beoordelen?
3. T.a.v. de grens voor betaalbare koop wordt de NHG grens gehanteerd zonder duurzaamheidsmaatregelen (BENG) terwijl de alle woningen naar alle waarschijnlijkheid toch BENG gebouw zullen worden, hetgeen het rechtvaardigt de grens op € 328.600,= te stellen. Graag motivatie waarom hiervoor niet gekozen is?
4. Hoe gaan de wegingsfactoren in het afwegingskader bepaald worden?
5. Er zijn gemeente die een behoorlijke financiële reserve hebben en een redelijk lage schuldquote. Daarnaast zijn er participerende corporatie met vrije bestedingsruimte in kader van nieuwbouw. Hierdoor zouden deze partijen in staat moeten zijn om een groter deel van het tekort voor hun rekening te nemen. Waarom worden deze indicatoren niet meegenomen in het afwegingskader?
6. Er zijn externe bureau’s (FAKTON) betrokken bij de beoordeling van de aanvragen. Ik neem aan dat zij dan niet betrokken mogen worden bij ondersteuning gemeente bij het indienen van aanvragen. Wat is het beleid in deze?
7. Is het mogelijk bezwaar aan te tekenen tegen een negatieve beslissing?

Aandachtspunten:
1. De wegingsfactoren zijn nog niet opgenomen in het afwegingskader en kunnen een behoorlijke impact hebben op de totale score. Gemeenten of regio’s met een woondeal krijgen sowieso de maximale urgentie score van 10 punten en als daar dan ook nog eens een hoge wegingsfactor aan gehangen wordt dan wordt het voor andere projecten lastig een hoge score te halen.
2. De aanvragen dienen te passen binnen de afspraken gemaakt in kader van Nationale woonagenda, woondeals, Nationale omgevingsvisie en MIRT mede in kader van koppeling aan mobiliteit. Als het project hiervan geen onderdeel uitmaakt wordt het lastig gehonoreerd te worden terwijl andere projecten mogelijk extra profiteren van de economische spin-off en waardeontwikkeling in het gebied als gevolg van infrastructurele maatregelen.
3. Gezien de complexiteit van de materie lijkt het me verstandig aan de hand van een 2-tal voorbeelden het afwegingskader in te vullen

Met vriendelijke groet,
Kees Swinkels
Kees.swinkels@arcadis.com