Besluit registratiesysteem toeristische verhuur

Reactie

Naam bezorgde burger dré hopmans
Plaats utrecht
Datum 8 september 2020

Vraag1

Er kan worden gereageerd op alle onderdelen van het besluit.
Een AMvB aangelegenheid die nauwe verwantschap heeft met ‘Wet toeristisch verhuur van woonruimte’ (TK 35353).

Zaken die niet alleen gevolgen hebben voor toeristisch verhuur, maar het gaat ook over woonfraude en woonoverlast. Met het aannemen van verschillende amendementen en moties kan verder grip gekregen worden op andere vormen van (illegaal) verhuur; illegaal kan zijn o.a. sociale woningen (aantoonbaar) buiten de regels van de Huisvestingswet 2014 (Hw) en Huisvestingsverordeningen (Hvv) om aanbieden en verhuren, waarbij het zorgelijk is dat dit zelfs door sommige toegelaten instellingen wordt gedaan nadat deze instellingen vinden dat simpele beleidswijzigingen de werking van de wetten en regels buiten spel (=het niet langer willen respecteren van bestaande huurovereenkomsten aangegaan voor onbepaalde tijd) mogen zetten.

Verder wil niemand van ons, dat bepaalde groepen (wederom) extra worden voorgetrokken waarmee andere woningzoekenden/leeftijdsgenoten verkerend in gelijke omstandigheden volledig worden buiten gesloten; het riekt sterk naar discriminatie.

Het is van belang dat de Hw en Hvv’en geen dode letter blijven. De gemeenten hebben de plicht om in het belang van al haar inwoners te handhaven en dat de schaars sociale woonruimten op een eerlijke en rechtvaardige manier worden aangeboden en toegewezen. Het kan toch niet de bedoeling zijn, dat bepaalde groep (=de meest kansrijke groep) buiten de enorme wachtlijsten om een volledige wooncarrière kunnen doormaken.

Summier de suggesties:
1. één registratie per logiesadres.
2. slapende registraties niet eeuwig laten voortbestaan; na gegeven periode registraties laten herbevestigen.
3. aantal logiesadressen per buurt of per wijk maximeren; leef- en woongenot en veiligheid moeten er niet onder leiden en evenmin is toename van overlast gewenst.
4. regels beter handhaven. Geen enkele toegelaten instelling of andere verhuurder staat boven de wet en (afgeleide) regels w.o. Hw en Hvv’en.

Tot slot is het niet verkeerd om de woonplicht toe te passen in steden waar de schaarste aan woonruimte zeer groot is. Een stad of het dorp is primair bedoeld om te wonen en niet direct bedoeld om commercieel maximaal uit te buiten. Als bepaalde doelstellingen in de ruimtelijke ordening in een buurt/wijk niet gehaald is, dan eerst deze tot stand laten brengen alvorens toeristisch verhuur vrij spel te geven in die buurten/wijken. Voorkom segregatie of lege/onbetaalbare buurten.

Dank voor Uw aandacht.

Bijlage