Wet versterking decentrale rekenkamers
Reactie
Naam
|
Vrouwen Partij (MM Sparla)
|
Plaats
|
de Kwakel
|
Datum
|
5 juni 2018
|
Vraag1
Wilt u reageren op het concept wetsvoorstel versterking decentrale rekenkamers? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een tekst te typen of door een document te uploaden.
De versterking decentrale rekenkamers binnen de constitutionele monarchie der Nederlanden mist een goed controle mechanisme dankzij Artikel120Grondwet. "De rechter treedt niet in de beoordeling van de grondwettigheid van wetten en verdragen"
Rekenmodellen kunnen het legitiem maken om belangrijke investeringen niet te doen zodat grondrechten van burgers gewaarborgd blijven. Er is ook geen openbare commissie constitutionele toetsingen die de mogelijke schendingen kunnen pareren. De decentrale rekenkamers kunnen ook niet gecontroleerd worden of zij alle constraints met betrekking tot mensenrechten meerekenen.
Het Nederland van 2018 is een constitutionele monarchie maar kent geen wet constitutionele toetsing en heeft geen hof waar een constitutionele toetsing mogelijk is. Er is zelfs geen openbare commissie constitutionele toetsing.
Binnen de Nederlandse gemeentes is er geen of nauwelijks bewustzijn rondom de positie van burgers tov schending van grondrechten. Een versterking van de decentrale rekenkamer is op termijn dan ook een groot probleem. Lokale belangen van oa multinationals en of andere belanghebbende kunnen dankzij deze decentrale versterking mogelijk versneld doorgevoerd worden. Want fiscale politieke belangen hoeven de lokale burger niet per definitie te dienen. Rekenmethodieken en verdienmodellen kunnen lokaal gouden bergen beloven. Maar door mogelijk minachting van mens- en burgerrechten kunnen grondrechten van burgers geschonden worden. Dat is onwenselijk.
Lettend op de wijze waarop het kiesrecht en de financiering van de politiek in Nederland is ingeregeld maakt dat de Tweede Kamer geen werkelijke representatie meer is van Nederland tov het staatshoofd de Koning.
De 150 zetels van de Tweede Kamer zijn in 2018 inmiddels ingedikt tot 13 stemmen met verschillende gewichten. Hierdoor zijn lobbyisten met hun eigen agenda heel goed instaat wetgeving in Nederland in te kopen. Met een lokaal versterkte decentrale rekenkamers en de partijdiscipline die ook op lokaal niveau is doorgedrongen, is centrale controle van belang. Samen met een openbare commissie constitutionele toetsing per gemeente zou het risico op schending verkleind kunnen worden. Rekenmodellen en verdienmodellen kunnen dan steeds getoetst moeten worden op het handhaven van grondrechten van burgers.