Reparatiewet Wvggz en Wzd

Reactie

Naam Novicare (J. Janssens)
Plaats Best
Datum 26 juni 2020

Vraag1

Wet verplichte ggz (Wvggz):

Leiden de voorgestelde wijzigingen tot een betere uitvoerbaarheid van de Wvggz?
geen mening

Vraag2

Wet verplichte ggz (Wvggz):

Leiden de voorgestelde wijzigingen tot een reductie van de regeldruk? Zo ja, kunt u aangeven in welke mate de regeldruk wordt gereduceerd? Zo nee, kunt u aangeven welk onderdeel tot een vermeerdering van de regeldruk leidt en waarom?
geen mening

Vraag3

Wet verplichte ggz (Wvggz):
We vragen uw expliciete aandacht voor de samenloop tussen de wetten als een betrokkene van de Wvggz naar de Wzd wordt overgedragen.

Welke wettelijke drempels zijn er naar uw mening en wat zou een oplossing zijn, rekening houdend met de bewuste keuze voor twee wettelijke regimes? Wordt met de voorgestelde wijzigingen van artikel 7:7 Wvggz (artikel I, onderdeel Q) en artikel 37 Wzd (artikel II, onderdeel X) het meest urgente punt opgelost?
geen mening

Vraag4

Wet zorg en dwang (Wzd):

Leiden de voorgestelde wijzigingen tot een betere uitvoerbaarheid van de Wzd?
Zeker.
Er blijven echter nog voldoende hobbels over zoals:
- IBS beoordelingen; zoals nu wordt 'gerepareerd' dat de medische verklaring voor een crisismaatregel ook voor een IBS kan gelden zou dit andersom (medische verklaring voor een IBS die voor crisismaatregel kan gelden) natuurlijk ook zo moeten zijn
- melden aan de inspectie; meer dan dat dit half jaarlijks moet en nu met vermelding van BSN nummer wordt er niet geregeld. Gaat nu elke organisatie het wiel uitvinden en zijn/haar format naar de inspectie sturen?

Vraag5

Wet zorg en dwang (Wzd):

Leiden de voorgestelde wijziging tot een reductie van de regeldruk? Zo ja, kunt u aangeven in welke mate de regeldruk wordt gereduceerd? Zo nee, kunt u aangeven welk onderdeel tot een vermeerdering van de regeldruk leidt en waarom?
Zeker.
Maar ook hier worden vele knelpunten in de uitvoering toch niet opgelost. maar misschien is dat de komende jaren aan de veldpartijen om hiervoor oplossingen te vinden en bij de wetsevaluatie aan te leveren.

Vraag6

Wet zorg en dwang (Wzd):

Hecht u er waarde aan om de tweede beoordeling van wils(on)bekwaamheid door een onafhankelijk deskundige te handhaven wanneer de vertegenwoordiger niet instemt met de eerste beoordeling? Kunt u uw antwoord toelichten?
Zeker.
Het zal dan gaan om een belangrijke beslissing waarover geen consensus is en waarbij de grondrechten van de client in het geding zijn. Een onafhankelijke deskundige is dan noodzakelijk.
Overigens komt dit in de praktijk niet vaak voor

Vraag7

Wet zorg en dwang (Wzd):

Leidt de voorgestelde wijziging in artikel 15 (onvrijwillige zorg in noodsituaties) volgens u tot een verandering in de rechtspositie van de cliënt? Kunt u dit toelichten?
In het geheel niet.
Zoals terecht gesteld is in een dergelijke situatie geen tijd voor consultatie vóóraf. Deze vindt dan achteraf plaats. Op dat moment kan er ook aandacht zijn voor de rechtspositie van client en kan getoetst worden of de zorgverantwoordelijke hier proportioneel mee om is gegaan

Vraag8

Wet zorg en dwang (Wzd):
We vragen uw expliciete aandacht voor de samenloop tussen de wetten als een cliënt van de Wzd naar de Wvggz wordt overgedragen.

Welke wettelijke drempels zijn er naar uw mening en wat zou een oplossing zijn, rekening houdend met de bewuste keuze voor twee wettelijke regimes? Wordt met de voorgestelde wijzigingen van artikel 7:7 Wvggz (artikel I, onderdeel Q) en artikel 37 Wzd (artikel II, onderdeel X) het meest urgente punt opgelost?
zie mijn opmerking bij vraag 4