Reparatiewet Wvggz en Wzd

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Utrecht
Datum 3 juli 2020

Vraag1

Wet verplichte ggz (Wvggz):

Leiden de voorgestelde wijzigingen tot een betere uitvoerbaarheid van de Wvggz?
n.v.t.

Vraag2

Wet verplichte ggz (Wvggz):

Leiden de voorgestelde wijzigingen tot een reductie van de regeldruk? Zo ja, kunt u aangeven in welke mate de regeldruk wordt gereduceerd? Zo nee, kunt u aangeven welk onderdeel tot een vermeerdering van de regeldruk leidt en waarom?
n.v.t.

Vraag3

Wet verplichte ggz (Wvggz):
We vragen uw expliciete aandacht voor de samenloop tussen de wetten als een betrokkene van de Wvggz naar de Wzd wordt overgedragen.

Welke wettelijke drempels zijn er naar uw mening en wat zou een oplossing zijn, rekening houdend met de bewuste keuze voor twee wettelijke regimes? Wordt met de voorgestelde wijzigingen van artikel 7:7 Wvggz (artikel I, onderdeel Q) en artikel 37 Wzd (artikel II, onderdeel X) het meest urgente punt opgelost?
n.v.t.

Vraag4

Wet zorg en dwang (Wzd):

Leiden de voorgestelde wijzigingen tot een betere uitvoerbaarheid van de Wzd?
Een inhoudelijke opmerking die invloed heeft op de uitvoerbaarheid van de Wzd:

Memorie van Toelichting Onderdeel G artikel 10, derde lid
Hier staat 'de zorgverantwoordelijke is diegene die de onvrijwillige zorg opneemt in het zorgplan'. Dit is correct.

Wettekst onderdeel G artikel 10 derde lid staat:
'Onvrijwillige zorg wordt niet in het zorgplan opgenomen wat vervangen wordt door ' De zorgverantwoordelijke neemt de onvrijwillige zorg niet in het zorgplan op'. Dit is natuurlijk niet correct.

Verder is betere uitvoerbaarheid niet te beantwoorden.

Vraag5

Wet zorg en dwang (Wzd):

Leiden de voorgestelde wijziging tot een reductie van de regeldruk? Zo ja, kunt u aangeven in welke mate de regeldruk wordt gereduceerd? Zo nee, kunt u aangeven welk onderdeel tot een vermeerdering van de regeldruk leidt en waarom?
Als cliëntenorganisaties kunnen we ons voorstellen dat de voorgestelde wijzigingen leiden tot vermindering van de regeldruk voor betrokken zorgprofessionals.
Over de regeldruk krijgen wij verschillende signalen. Soms leidt het tot meer druk en andere ervaren deze druk niet.

Op dit punt hechten wij er aan om mee te geven dat vermindering van de regeldruk of administratieve lasten op geen enkele wijze mag leiden tot uitholling van de Wet zorg en dwang. Voorgestelde wijzigingen dienen aan dit criterium getoetst te worden.

Vraag6

Wet zorg en dwang (Wzd):

Hecht u er waarde aan om de tweede beoordeling van wils(on)bekwaamheid door een onafhankelijk deskundige te handhaven wanneer de vertegenwoordiger niet instemt met de eerste beoordeling? Kunt u uw antwoord toelichten?
Ja, wij hechten waarde aan een tweede beoordeling.

De tweede beoordeling draagt bij aan de rechtspositie van de cliënt en daarmee aan het doel van de Wet zorg en dwang. Onvrijwillige zorg moet altijd met grote zorgvuldigheid worden toegepast. Wanneer daar onenigheid over ontstaat met de vertegenwoordiger is het belangrijk dat een onafhankelijk deskundige een tweede beoordeling uitvoert.

Vraag7

Wet zorg en dwang (Wzd):

Leidt de voorgestelde wijziging in artikel 15 (onvrijwillige zorg in noodsituaties) volgens u tot een verandering in de rechtspositie van de cliënt? Kunt u dit toelichten?
Ja, omdat:
1. Nu is bepaald dat een zorgverantwoordelijke eerst een schriftelijke beslissing moet nemen in een noodsituatie. Het voorstel is om deze beslissing achteraf plaats te laten vinden.
Hier zijn we het niet mee eens omdat een schriftelijke beslissing voorafgaand bijdraagt bij tot zorgvuldigheid in handelen en de zorgverantwoordelijke is aanspreekbaar.

2. Daarnaast wordt gesteld: de zorgverantwoordelijke moet zo spoedig mogelijk de beslissing vastleggen. ‘Zo spoedig mogelijk’ is te vrijblijvend. Belangrijke aanvulling hierbij is: in ieder geval tijdens de dienst van de betreffende zorgverantwoordelijke waarin de onvrijwillige zorg is toegepast.

Vraag8

Wet zorg en dwang (Wzd):
We vragen uw expliciete aandacht voor de samenloop tussen de wetten als een cliënt van de Wzd naar de Wvggz wordt overgedragen.

Welke wettelijke drempels zijn er naar uw mening en wat zou een oplossing zijn, rekening houdend met de bewuste keuze voor twee wettelijke regimes? Wordt met de voorgestelde wijzigingen van artikel 7:7 Wvggz (artikel I, onderdeel Q) en artikel 37 Wzd (artikel II, onderdeel X) het meest urgente punt opgelost?
Het is niet duidelijk of deze aanpassing de pijnpunten weghaalt.
Vanuit cliëntbelang essentieel dat er geen belemmering is in het zorgvuldig en professioneel toepassen van de (onvrijwillige) zorg en de plaatsing in de best passende locatie bij de overdracht. De client moet niet de dupe worden van (verschillen tussen) de wetten.

Bijlage