Wmo 2015: Wetsvoorstel resultaatgericht beschikken en vereenvoudigen geschilbeslechting

Reactie

Naam Boba levensloopbegeleiding BV (mr drs s van geleuken)
Plaats Dordrecht
Datum 5 februari 2020

Vraag1

In het wetsvoorstel is bepaald dat bij een beschikking met resultaatbeschrijving altijd een ondersteuningsplan wordt opgesteld. Het ondersteuningsplan maakt deel uit van de beschikking met resultaatbeschrijving.
Vindt u het wenselijk om ook bij een beschikking met een tijdsduurbeschrijving een ondersteuningsplan verplicht te stellen? Zo ja, welke redenen heeft u daarvoor?
het vermelden van zowel een tijdsduurbeschrijving als een ondersteuningsplan hinkt op twee gedachten.
Als het gaat om het realiseren van het plan lijkt mij de tijdsduur niet relevant en anderzijds wordt (en is) de zorg wel heel inefficient als het doel gerealiseerd is en er toch nog uren geleverd worden omdat daar "recht" op is.
Extra pijnlijk wordt het als er clienten zijn die meer zorg nodig hebben en andere minder voor eenzelfde beschikking (gelijke omvang in euro's), het zou toch heel onwenselijk zijn als degene die meer zorg nodig heeft dat dan niet krijgt en degene die minder zorg nodig heeft onnodig zorg krijgt omdat er een "recht" is.
Dat gebeurt nu op behoorlijke schaal.
Te denken dat vooraf elke beschikking precies passend is, dat is een illusie. Halverwege overgaan naar andere beschikking is administratieve last.

Vraag2

Via het wetsvoorstel wordt geregeld dat geschillen over de uitvoering van maatwerkvoorzieningen in eerste instantie bij de gemeente kunnen worden aangekaart. Het gaat dan om alle typen maatwerkvoorzieningen: diensten, hulpmiddelen, woningaanpassingen een andere maatregelen. Is dit praktisch uitvoerbaar? Zo nee, waarom niet?
Ik werk voor een zorginstelling, maar ik vrees dat we weer gigantisch veel zorggeld over de balk gaan gooien voor allerlei procedures. Natuurlijk vergt dit een afweging tussen rechtsbescherming enerzijds en geld beschikbaar houden voor zorg. Ik vrees dat bij die afweging te weinig rekening gehouden wordt met mensen op de wachtlijst die geen zorg krijgen, omdat er geld nodig is voor procedures.
Daar komt nog bij dat er een heel procedure-industrie is die eigen financiële belangen heeft bij procedures.

Vraag3

Zijn er andere punten in het wetsvoorstel die naar uw mening aandacht behoeven of die het ontwerp kunnen versterken?
Als zorgorganisatie juichen we toe dat de focus kan verschuiven naar resultaat.
Dat is uiteindelijk ook de reden dat burgers aankloppen bij de gemeente, ze willen iets bereiken, uren kan geen doel op zich zijn.
Bovendien is duidelijk dat er een personele krapte is en nog groter wordt.
We kunnen het niet permitteren dat we deze schaarse hulpverleners belasten met uren-administratie. Dat is niet alleen zonde van hun tijd maar ook nog een bron van stress omdat ze dit lastig vinden. En mede een oorzaak van de uitstroom uit de zorg, zorgverleners zijn geen boekhouders!