Wmo 2015: Wetsvoorstel resultaatgericht beschikken en vereenvoudigen geschilbeslechting

Reactie

Naam Gem. Werkgroep Toegankelijkheid "Medemblik" | Dorpsraad Andijk (G. van Keulen)
Plaats Andijk
Datum 13 februari 2020

Vraag2

Via het wetsvoorstel wordt geregeld dat geschillen over de uitvoering van maatwerkvoorzieningen in eerste instantie bij de gemeente kunnen worden aangekaart. Het gaat dan om alle typen maatwerkvoorzieningen: diensten, hulpmiddelen, woningaanpassingen een andere maatregelen. Is dit praktisch uitvoerbaar? Zo nee, waarom niet?
Een geschil over de uitvoering moet onzes inziens in eerste instantie bij de gemeente liggen als opdrachtgever/financierder. Op deze wijze kan de gemeente ook vaststellen hoeveel klachten er worden ingediend met betrekking tot de leverancier/zorgaanbieder over de maatwerkvoorziening en deze gegevens kunnen weer leiden tot een mogelijke overweging of het wel in het belang is van de cliënten nog langer gebruik te maken van de diensten van de leverancier/zorgaanbieder. In het nabije verleden hebben diverse gemeenten contracten opgezegd wegens aanhoudende klachten en de wijze waarop die werden behandeld door de leverancier/zorgaanbieder. Dat dit bij de gemeente komt te liggen heeft ook weer een positief effect op de kwaliteit van de geleverde maatwerkvoorziening (duurzaamheid) omdat de klachten nu bij de gemeente gedeponeerd worden en deze daardoor zicht heeft op aard en omvang van de klachten.

Niet alleen is van belang dat de klachtbehandeling binnen een bepaald termijn plaatsvindt, ook de feitelijke oplossing moet binnen een redelijk termijn plaatsvinden. De cliënt is erbij gebaat dat de klacht snel wordt behandeld (er is immers een noodzaak tot het indienen van een klacht), maar vooral bij een goede oplossing daarvan.

Het is genoegzaam bekend dat wanneer dit bij de leverancier van hulpmiddelen ligt dit leidt tot (zeer) lange wachttijden en/of weinig adequate oplossingen. Dat is ook aanleiding geweest voor de actie #RegelHet, op initiatief van de omroepen VARA/BNN's Kassa, waarbij het ministerie van VWS betrokken is geweest en onlangs zelfs de minister van VWS, de heer H. de Jong.

De zeer lange wachttijden is ook juist één van de meest gehoorde klachten van cliënten. Maar ook dat de klachten niet serieus worden genomen. Bovendien hanteren leveranciers bovenop de klachtbehandeling in eerste aanleg nog een geschillenbehandeling door de branchevereniging, bestaande uit vertegenwoordigsters van de deelnemende leveranciers en waar de cliënten ook voor moeten betalen om het in behandeling te krijgen. Dit proces wordt door velen als langdurig beschouwd en de samenstelling van geschillencommissie roept tevens allerlei vertrouwensvragen op.