Wijziging Regeling energie vervoer ter implementatie RED-III

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rotterdam
Datum 25 september 2025

Vraag1

U kunt tot en met 16 oktober 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect heeft op u of uw organisatie?

Daarnaast vraagt het Ministerie u specifiek te reflecteren op de toepasbaarheid van de inboekvoorwaarden voor zeevaartbrandstoffen. Deze staan opgenomen in bijlage 1 (pagina 18 van de Regeling).
- Vooreerst over de datum van ingang: de verkoopscampagne voor volgend jaar is in volle gang, het is ruim te laat om wijzigingen van deze grootte-orde dergelijk laat te concluderen. De datum van ingang dient verschoven te worden naar 1/1/2027 om de leveranciers een fatsoenlijke kans te geven hun contracten en systemen aan te passen aan de nieuwe doelstellingen.
- de invoeringsvoorwaarden voor internationale zeevaart zijn zwaar marktverstorend in die mate dat er een substantiële delocalisatie dreigt plaats te vinden naar andere havens op de trade-lanes van de schepen, waardoor de 13% maximale contributie van zeevaart niet langer tot een hulp voor de Nederlandse doelstellingen zal leiden. Dit verzwakt de financiële gezondheid van de lokale raffinaderijen en vermindert hun concurrentiele positie ten opzichte van de andere Europese lidstaten verder. Voorstel om voedsel en 9B wel toe te laten in internationale zeevaart.
- het gebrek aan transfereerbaarheid tussen weg/zeevaart/luchtvaart verhoogt de kost voor de Nederlandse consument aanzienlijk ten opzichte van bijvoorbeeld het Spaanse ontwerpdecreet. Voorstel om 1/3 van elke sector invulbaar door andere sector te maken.
- de Nederlandse doelstellingen gaan veel verder dan de Europese doelen waardoor de concurrentiepositie van de lokale industrie verder verslechterd ten opzichte van de buurlanden. Voorstel om zich strikt te houden aan de Europese doelstellingen om de lokale economie niet onnodig te schaden.