Wijziging Regeling energie vervoer ter implementatie RED-III

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rotterdam
Datum 1 oktober 2025

Vraag1

U kunt tot en met 16 oktober 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect heeft op u of uw organisatie?

Daarnaast vraagt het Ministerie u specifiek te reflecteren op de toepasbaarheid van de inboekvoorwaarden voor zeevaartbrandstoffen. Deze staan opgenomen in bijlage 1 (pagina 18 van de Regeling).
Beste,

Als Nederlandse staatsburger wens ik mijn mening te geven op deze consultatie:
- in zijn algemeenheid krijg ik de indruk dat het proces van totstandkoming van deze ontwerptekst duidt op vooringenomenheid wat betreft de mogelijke oplossingen waardoor niet alle opties worden gepresenteerd als alternatieven aan de kamerleden en aan het publiek. Alsof deheer C. Fremouw een eigen agenda nastreeft die niet strookt met het algemene belang van de Nederlandse bevolking.
- Uit een veelheid aan rapporten blijkt dat het merendeel van de emissiereductie doelstellingen gehaald worden dankzij Europese regelgeving (ex. ETS1). Het is in een globale context tegenproductief om maatregelen op te leggen die strenger zijn dan wat Europa en de ons omringende lidstaten opleggen. Er wordt geen enkel bewijs geleverd van doeltreffendheid van Nederlandse maatregelen op de globale broeikasgas uitstoot die verder gaan dan de Europese minimum verwachtingen.
- Het tegendeel is waar: door bijvoorbeeld bepaalde voedingsstromen uit te sluiten van internationale zeevaart, gaat de bunkeractiviteit grotendeels verschuiven naar andere havens waardoor de bunkerfuel die inherent wordt geproduceerd in de lokale raffinaderijen gaat verscheept worden naar andere havens. Netto effect: een verhoging van de wereldwijde broeikasgas uitstoot en een verlaging van de competitiviteit van de lokale raffinaderijen. Bijkomend riskeert de Nederlandse bevolking bijgevolg aan hogere nationale doelstellingen te moeten voldoen omdat we niet langer voordeel halen uit de 13% contributie beperking van zeevaart op de totale transport mix.
- Het gebrek aan transfereerbaarheid van credits tussen de verschillende transportsectoren dient enkel het belang van individuele bedrijven, niet het algemene belang van de burgers (lagere prijzen) noch het algemene belang van industrie (meest competitieve leverancier overleeft).
- Een inwerkingtreding tegen 1 januari 2026 is niet realistisch voor dit soort wijzigingen- het algemene belang is om lange termijn zichtbaarheid te hebben zodat waardeketens zich tijdig kunnen aanpassen. In het huidige voorstel verhogen de
kosten aanzienlijk voor de Nederlandse consument op korte termijn omdat de markt een hoge premie gaat doorrekenen voor dergelijke laattijdige ingrijpende aanpassingen.