Rookwarenbesluit
Reactie
Naam | Coöperatie Primera ba (H.J. Jol) |
---|---|
Plaats | Waardenburg |
Datum | 2 september 2015 |
Vraag1
In de huidige Nederlandse wetgeving zijn maximumemmissieniveaus vastgesteld voor emissies van teer, nicotine en koolmonoxide in sigaretten. Voor shagtabak is op dit moment alleen een maximumemissieniveau voor teer vastgesteld. Met dit conceptbesluit is ervoor gekozen om, in artikel 2.1, tweede lid, voor shagtabak ook maximumemissieniveaus vast te stellen voor de emissies van nicotine en koolmonoxide (artikel 3, derde lid, van de Tabaksproductenrichtlijn). Dit vermindert de schadelijkheid van het product en vergroot de uniformiteit tussen maximumemissieniveaus van verschillende tabaksproducten.Bent u het hiermee eens? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet?
DE Coöperatie Primera acht het niet zinnig ook voor shagtabak maximum-emissies vast te stellen.Daar de consument zelf de shag rolt tot een sigaret ontstaan grote verschillen door de keuze die de consument heeft in de hoeveelheid tabak die de consument kiest voor het rollen van zijn/haar shaggie.Tevens heeft de keuze van het soort /merk vloei dat hij/zij gebruikt op het niveau van de emissie.
In onze optiek is het efficienter de consument te wijzen dat de wijze waarop het shaggie gemaakt wordt en de keuze van de vloei- kwaliteit van invloed zijn op de nicotine en koolmonoxideniveaus.
Vraag2
De artikelen 9 en 10 van de Tabaksproductenrichtlijn bepalen verdergaande verpakkingseisen voor tabaksproducenten door een informatieve boodschap en gecombineerde gezondheidswaarschuwing op de verpakkingen te eisen. De gecombineerde gezondheidswaarschuwing bestaat uit een afschrikwekkende illustratie en tekst. De richtlijn geeft echter de keuzevrijheid aan lidstaten om andere voor roken bestemde tabaksproducten dan sigaretten, shagtabak en waterpijptabak vrij te stellen van de informatieve boodschap en de gecombineerde gezondheidswaarschuwing. In dit conceptbesluit is, in artikel 3.2, eerste lid, geen gebruik gemaakt van deze vrijstelling. Een gedifferentieerde aanpak ten aanzien van de verpakking van verschillende tabaksproducten kan namelijk onbedoeld de indruk wekken dat het ene product minder schadelijk voor de gezondheid is dan het andere. Dit moet worden voorkomen.Bent u het hiermee eens? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet?
Wij zijn het nadrukkelijk niet eens dat er voor gekozen is om van de keuzevrijheid die aan lidstaten wordt geboden om andere producten bestemt voor roken dan sigaretten en shag geen gebruik te maken.
In overweging 26 van de richtlijn staat dat andere tabaksproducten dan sigaretten en shag,die hoofdzakelijk gebruikt worden door oudere consumenten en kleine delen van de bevolking,moet het mogelijk zijn om verdere vrijstelling te verlenen van sommige etiketteringsvoorschriften zo lang er geen aanzienlijke verandering voordoet in de omstandigheden wat het volume van de verkoop aan of het cosumptiepatroon van jongeren betreft.Namens de 479 aangesloten winkels bij Primera kunnen wij stellen dat sigaren ,zeker de grotere,niet door jongeren worden gekocht en geconsumeerd.Evenzo geldt dit voor Pijptabak.Wij hebben dan ook ernstig bezwaar bij de etiketteringsvereisten voor sigaren indien deze verkocht worden in een verpakking groter dan een gemiddeld sigaretten pakje.Het voornemen om geen gebruik te maken van de geboden uitzondering klemt nog eens extra daar onze buurlanden Duitsland en Belgie wel gebruik maken van de uitzonderings mogelijkheid.Metname onze winkels aan de grenzen van ons land zullen geconfronteerd worden met het feit dat er naast grote verschillen in accijns nu ook nog eens een verschil ontstaat in etikettering van sigaren en pijptabak .Hierdoor ontstaat wederom voor onze winkeliers extra oneerlijke concurentie door extra maatregelen van haar overheid.
Vraag3
De Tabaksproductenrichtlijn stelt diverse rapportageverplichtingen aan producenten en importeurs van tabaksproducten en elektronische sigaretten. Daarnaast geeft artikel 6, vierde lid, van de Tabaksproductenrichtlijn ruimte aan lidstaten om aanvullende informatie te vragen. Met dit conceptbesluit worden vooralsnog geen aanvullende rapportageverplichtingen opgelegd aan producenten en importeurs, bovenop de gegevens die producenten en importeurs al moeten verstrekken op grond van de Tabaksproductenrichtlijn. Pas als blijkt dat aanvullende informatie noodzakelijk is en de gegevens ook doeltreffend door de bevoegde autoriteit kunnen worden verwerkt, zal van deze beleidskeuze gebruik worden gemaakt.Bent u het hiermee eens? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet?
Wij zijn het ermee eens.DE bestaande rapportage verplichtingen zijn voldoende.
Vraag4
In het voorgestelde artikel 4.3, derde lid, van het conceptbesluit wordt bepaald dat verslagen over additieven, die door producenten van sigaretten en shagtabak moeten worden ingediend, worden beoordeeld door een onafhankelijke wetenschappelijke instantie (artikel 6, vierde lid, van de Tabaksproductenrichtlijn). Hier wordt gebruik van gemaakt, zodat de verslagen objectief worden beoordeeld.Bent u het hiermee eens? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet?
Als Retailketen hebben wij geen opmerking over deze vraag
Vraag5
In de artikelen 18 en 20 van de Tabaksproductenrichtlijn wordt lidstaten de keuze geboden om grensoverschrijdende verkoop op afstand van tabaksproducten en elektronische sigaretten te verbieden of om een registratieplicht met leeftijdsverificatiesysteem te hanteren. Met dit conceptbesluit wordt, in de artikelen 5.5, 5.6 en 5.7, gekozen voor het invoeren van een registratieplicht en leeftijdsverificatiesysteem bij grensoverschrijdende verkoop op afstand van tabaksproducten en aanverwante producten. Hieronder valt ook grensoverschrijdende internetverkoop. De registratieplicht houdt in dat detaillisten die grensoverschrijdend tabaksproducten en/of elektronische sigaretten verkopen, zich dienen te registeren en een leeftijdsverificatiesysteem dienen te hanteren. Met een registratieplicht wordt het aanbod voor grensoverschrijdende verkoop op afstand zichtbaar en daardoor reguleerbaar. Bij een verbod is dit niet het geval. Daarom wordt voorgesteld te kiezen voor een registratieplicht.Bent u het hiermee eens? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet?
De Primerawinkels staan volledig achter de regel""geen verkoop ""onder de 18jaar Wij investeren veel tijd en geld om deze regel optimaal uitgevoerd te krijgen bij onze 479 winkels.DE leeftijdscontrole voor verkoop op afstand moet op het gelijke niveau zijn als verkoop in de winkel.De wijze van verkoop en naleving van de leeftijdgrens mag geen aanleiding geven tot oneerlijke concurrentie.
Vraag6
De Tabaksproductenrichtlijn geeft lidstaten de ruimte om producenten en importeurs van tabaksproducten en aanverwante producten evenredige vergoedingen in rekening te brengen voor de verwerking en beoordeling van aangeleverde gegevens. Dit betekent dat producenten en importeurs een geldbedrag moeten betalen voor de onkosten die de overheid maakt om hun gegevens te verwerken en beoordelen. Van deze mogelijkheid wordt gebruik gemaakt, vanwege het profijtbeginsel. Producenten en importeurs hebben namelijk (financieel) voordeel bij het in de handel brengen van tabaksproducten en aanverwante producten. Het vaststellen van deze kostenvergoedingen (retributies) is in lijn met het rapport Maat houden II.Bent u het hiermee eens? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet?
Wij hebben op deze vraag geen opmerking.
Vraag7
In paragraaf 5 van de nota van toelichting wordt een inschatting gemaakt van de regeldruk (administratieve lasten) voor de sector die zou kunnen ontstaan bij vaststelling van het conceptbesluit. Administratieve lasten zijn de kosten voor het bedrijfsleven om te voldoen aan informatieverplichtingen voortvloeiend uit wet- en regelgeving van de overheid.Bent u het eens met de inschatting van de genoemde lasten? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet en heeft u concrete suggesties ter verbetering?
DE Cooperatie Primera is het niet eens met de inschatting van genoemde lasten.Deze zijn naar onze mening te laag ingeschat.DE kosten en administratieve lasten bij instroom van de nieuwe verpakkingen zijn groot.Door de verschillen invoer en overgangstermijnen van producten moet lange tijd extra veel aandacht worden besteed aan inkoop,voorraadbeheer,schapwijzigingen en assortimentsbeheer.DE gehanteerde overgangstermijn van 1 jaar is minimaal voor uitverkoop van met name sigaren ,pijptabak en bijzondere merken shag en sigaretten.Wij hebben geen bezwaar tegen het openbaar maken van deze reactie