Routeringsbesluit vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor
Reactie
Naam
|
Dhr J Wouters
|
Plaats
|
Velp
|
Datum
|
12 september 2017
|
Vraag1
U kunt reageren op het ontwerpbesluit en de nota van toelichting.
Naar aanleiding van de internetconsultatie betreffende het routeringsbesluit van gevaarlijke stoffen wil ik als direct aanwonende aan het spoor (Ijssellijn in Velp) reageren omdat ik me ernstig zorgen maak over de gevolgen van het goederenvervoer dicht langs onze huizen.
Effect op de leefomgeving
Het wordt steeds duidelijker dat geluids- en trillingshinder nadelige effecten hebben op de gezondheid: geluiden of trillingen gedurende de slaap worden wel degelijk geregistreerd en veroorzaken een stressreactie in het lichaam. Helaas worden we steeds meer geconfronteerd met goederentreinen in de nacht, vooral bij sluiting van spoor in Duitsland.
Veelal hebben we ook last van trillingshinder. Op termijn lijkt schade aan onze woningen door het intensieve verkeer dan ook onvermijdelijk.
Speciale goederenlijnen
Het verbieden van gebruik van genoemde routes(Bentheim-en Brabant) voor het vervoer van gevaarlijke stoffen kan ik als aanwonende alleen maar toejuichen. Zoals bekend worden op deze routes de toegestane risicoplafonds regelmatig overtreden. Los van alle normen en berekeningen blijft het onbegrijpelijk dat gevaarlijke goederentreinen dwars door dichtbevolkt gebied mag rijden. Ik bepleit daarom ook om het goederenvervoer te scheiden van het personenvervoer. Denk hierbij aan de Betuweroute maar ook aan een nieuw aan te leggen Noordtak langs de N18, A18 zoals bepleit door het Rotterdams Havenbedrijf.
Risico’s
M.b.t. het rijden met brandbare gassen en zeer giftige vloeistoffen geldt voor een aantal lijnen een verbod. Deze treinen mogen wel over de Betuweroute en kunnen eventueel verder rijden over de Ijssellijn en Twentelijn richting Duitsland. Voor de Ijssellijn geldt géén verbod voor brandbare gassen en zeer giftige vloeistoffen.
Veelal rijden treinen hier met hoge snelheid door het dorp; de overheid heeft kennelijk geen middelen om een lagere snelheid af te dwingen of om dwingende routes op te leggen.
De Ijssellijn loopt door dichtbevolkt gebied en m.i. is het onverantwoord om, ook gezien het bovenstaande, hier met dergelijke treinen te rijden.