Routeringsbesluit vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor
Reactie
Naam
|
gemeente Heerlen (ing. M.S. Göttgens)
|
Plaats
|
Heerlen
|
Datum
|
8 september 2017
|
Vraag1
U kunt reageren op het ontwerpbesluit en de nota van toelichting.
Dit routeringsbesluit heeft tot doel de veiligheid te verbeteren rondom de spoortracés waarop het vervoer van gevaarlijke stoffen wordt geconcentreerd. Voorkomen dient te worden dat door het routeringsbesluit problemen worden verschoven naar andere delen van het Basisnet spoor zoals naar route 380. Het verdient aanbeveling het besluit qua reikwijdte (baanvakken en stoffen) uit te breiden zodat het doel (voldoen aan Basisnet) integraal kan worden geborgd.
Zienswijze per artikel
Artikel 1.
In dit artikel wordt een selectie gemaakt van een aantal gevaarlijke stoffen. Het besluit geeft geen onderbouwing waarom de stof categorieën B2 (voorbeeld Ammoniak), B3(Chloor), C3 (pentaan) buiten de scope van het routeringsbesluit blijven. Deze zouden in de scope van genoemd routeringsbesluit moeten worden opgenomen om overschrijdingen tegen te kunnen gaan.
Artikel 2.
Artikel 2 noemt o.a. de volgende baanvakken waarop het besluit van toepassing wordt:
• Tongelre-aansluiting Blerick;
• Eindhoven-aansluiting Venlo.
Het Basisnet biedt mogelijkheden om o.a. via het baanvak nr 50 (Roermond-Venlo oost) gevaarlijke stoffen te vervoeren. Onduidelijk is of route 50 effectief onder het bereik van het routeringsbesluit ligt.
Artikel 3.
Het onder artikel 3 gestelde maakt het mogelijk vrijstelling te verstrekken indien baanvak Zevenaar-Duitse grens niet beschikbaar is (weigering, werkzaamheden, onderhoud).
Juist voor goederenstromen die door Nederland richting Duitsland rijden is het ruim tevoren bekend wanneer stoffen worden aangevoerd via zeevaart en wanneer onderhoud/werkzaamheden aan de infrastructuur aan de orde zijn. Het routeringsbesluit gaat onvoldoende in op de mogelijkheden die vervoerders/zeehavens hebben om concrete bronmaatregelen te nemen zoals bijvoorbeeld het aanpassen van alternatieve routes voor het transito goederenvervoer.
Artikel 4.
Het instrument “routeringsbesluit” is noodzakelijk geworden omdat het Basisnet werd overschreden. Nu is een werkingsduur van twee jaar voorzien. Het verdient aanbeveling het routeringsbesluit in stand te houden totdat is gebleken dat zelfregulering afdoende leidt tot naleving van het Basisnet.