Regeling taken meteorologie en seismologie (bevoegdheid KNMI)

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Nieuwegein
Datum 30 januari 2025

Vraag1

U kunt tot en met 31 januari 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Wat voor effect verwacht u dat wijziging van de regeling heeft op u of uw organisatie?
Het KNMI heeft een eigen weer-app ontwikkeld. Daardoor ontstaat een spanningsveld tussen de weer-apps van commerciële bedrijven en de nieuwe app van een overheidsorganisatie. Aan de ene kant vindt men dat informatie, betaald met belastinggeld, voor iedereen toegankelijk moet zijn. Aan de andere kant hebben commerciële partijen veel geld geïnvesteerd in hun apps. Zij gingen ervan uit dat het KNMI niet rechtstreeks met hen zou concurreren.

De KNMI-app laat zich bovendien inspireren door ideeën die commerciële bedrijven hebben bedacht, zoals vernieuwingen op het gebied van ‘user experience’ (UX). Het bouwt zo voort op innovaties waarvoor commerciële bedrijven eerder veel geld hebben uitgegeven. Het KNMI profiteert van deze nieuwe ideeën, zonder dezelfde risico’s te lopen als een bedrijf dat afhankelijk is van inkomsten uit de markt. Hierdoor raakt de marktwerking verstoord. Commerciële bedrijven stoppen sneller met investeren in onderzoek en ontwikkeling als zij merken dat ze moeten concurreren met een door de overheid gefinancierde organisatie die bovendien makkelijk meekijkt en leert van hun werk. Dit leidt tot minder vernieuwing in de markt, omdat bedrijven terughoudender worden met investeringen. Het zijn juist deze bedrijven die vaak snelle en handige verbeteringen leveren. Als die innovaties wegvallen, stagneert de vooruitgang in de markt. Stappen gebruikers massaal over naar de KNMI-app, dan trekken commerciële partijen zich uiteindelijk terug. Er blijft dan maar één aanbieder over: de staat. De vraag is of we daar als land bij gebaat zijn.

Op de langere termijn gaat deze ontwikkeling de Nederlandse weer-techsector verzwakken. Big Tech beschikt wel over voldoende middelen om met het KNMI te concurreren. Daardoor gaat kennis en kunde uit Nederland wegvloeien naar het buitenland, waardoor ons land achteropraakt in de ontwikkeling van (weer-)apps en bijbehorende technologie. Als buitenlanders kennismaken met de Nederlandse weer-apps zijn ze vaak positief verrast over de mogelijkheden die deze apps bieden omdat wij hierin op dit moment juist voorop lopen.