Herziening rulingpraktijk

Reactie

Naam Universiteit Leiden (mr. dr. J. Vleggeert)
Plaats Leiden
Datum 17 september 2018

Vraag2

Over welke structuren moet de Belastingdienst zekerheid vooraf geven (en in welke situaties niet)?
Ik pleit ervoor om geen rulings meer af te geven als belastingbesparing de enige dan wel de doorslaggevende beweegreden is voor het verrichten van de (rechts)handeling(en). En voor alle duidelijkheid: onder belastingbesparing dient naar mijn mening ook de besparing van buitenlandse belasting te vallen. Het valt in het huidige internationale fiscale klimaat namelijk niet meer te verdedigen dat de Nederlandse fiscus door middel van het afgeven van een ruling meewerkt aan structuren die ten koste gaan van een buitenlandse schatkist. Hieruit zou naar mijn mening (onder meer) moeten voortvloeien dat de rulingpraktijk ten aanzien van doorstromers direct wordt beëindigd.

Vraag4

Hoe kan de transparantie van de rulingpraktijk worden vormgegeven?
De staatssecretaris heeft kennelijk nog steeds niet door dat de herziening van de rulingpraktijk vooral moet gaan over herstel van vertrouwen van de burger in de fiscus. De rulingpraktijk leidt met regelmaat tot ophef. Deze praktijk wordt in de publieke opinie geassocieerd met gerommel in achterkamertjes en schimmige deals tussen multinationals en de fiscus. Dit beeld ondergraaft de belastingmoraal en het lijkt mij dan ook van belang dat deze kwestie wordt geadresseerd. Het gebrek aan transparantie moet naar mijn mening worden weggenomen door alle rulings geanonimiseerd te publiceren. Rechtspraak wordt ook op deze wijze gepubliceerd en ik zie niet waarom dit bezwaarlijk zou zijn in het geval van rulings. In het werkdocument wordt op bladzijde 41 betwijfeld of anonieme publicatie meer inzicht geeft in de rulingpraktijk. Vanwege artikel 67 AWR zouden passages die herleidbaar zijn naar bedrijfsvertrouwelijke gegevens en een specifieke belastingplichtige namelijk moeten worden geschrapt. De teksten die vervolgens leesbaar blijven, zouden weinig zeggen. Maar hoe komt het dan dat rechterlijke uitspraken over het algemeen prima te volgen zijn? Als rulings op dezelfde wijze zouden worden geanonimiseerd, zou publicatie naar mijn inschatting wel degelijk nader inzicht in de afgegeven rulings verschaffen. Ook het op dezelfde bladzijde van het werkdocument geopperde bezwaar dat rulings zelf vrij bondig zijn en weinig zeggen zonder het onderliggende dossier, kan mij niet overtuigen. Indien een ruling is gebaseerd op onderliggende stukken, zullen de onderliggende stukken ook geanonimiseerd moeten worden gepubliceerd.