Wetsvoorstel Samenwerkingsschool
Reactie
Naam
|
Hogeschool Windesheim/Protestantse Theologische Universiteit (MA E. Renkema)
|
Plaats
|
Zwolle/Amsterdam
|
Datum
|
5 november 2014
|
Vraag1
Denkt u dat de voorgenomen wijzigingen voldoende ruimte bieden om in gebieden met leerlingendaling samenwerkingsscholen te vormen?
Ja.
Vraag2
Denkt u dat dit wetsvoorstel het voldoende aantrekkelijk maakt voor informele samenwerkingsscholen om onder de nieuwe wettelijke regeling te vallen?
Ja.
Vraag3
Biedt de voorgestelde wetswijziging voldoende garanties voor ouders met kinderen op samenwerkingsscholen dat de identiteit van het bijzonder onderwijs en het openbare karakter van het onderwijs overeind blijven?
Voldoende. Maar het is van belang te benadrukken dat de dualiteitsgedachte van de 'verschillende identiteiten' niet meer altijd sterk aanwezig is in zowel het bijzonder als het openbaar onderwijs. In zowel (wetenschappelijke) publicaties als in praktijken op samenwerkingsscholen, op openbare basisscholen en basisscholen voor bijzonder onderwijs zijn argumenten voor en voorbeelden van levensbeschouwelijke identiteit en levensbeschouwelijk onderwijs waarbij niet de verschillen maar juist de gezamenlijkheid wordt benadrukt. Er zijn visies op identiteit en vormen van levensbeschouwelijk onderwijs denkbaar en gepraktiseerd die recht doen aan zowel bijzonder als openbaar onderwijs. Zelfs zo dat ze niet meer onder die noemers te vatten zijn: inter-levensbeschouwelijk onderwijs. Zie bijvoorbeeld:
http://www.vosabb.nl/schoolgids-over-onderwijs-zonder-denominaties/