Wetsvoorstel Schooldiploma Praktijkonderwijs
Reactie
Naam
|
MaxX (G. Wittebrood)
|
Plaats
|
Neede
|
Datum
|
2 februari 2020
|
Vraag1
Wat vindt u van dit wetsvoorstel?
Ik vind het een goed voorstel met de doelen zoals omschreven. Tegelijkertijd zie een risico door een merkbare 2-deling onder scholen voor praktijkonderwijs: een deel dat sec voor de doelen zoals in het omschreven voorstel willen werken met een diploma en een bijbehorend portfolio, waarbij het portfolio vooral een verzameling moet zijn waar de leerling zelf trots op is. En een groep die het diploma en het bijbehorend portfolio aangrijpt om druk uit te oefenen op leerlingen, door het portfolio taakstellend in te zetten en vooral te richten op aan welke voorwaarden voldaan moet worden om het diploma te kunnen halen. Zakken voor het praktijkonderwijs lijkt daardoor normaler en vooral de verantwoordelijkheid van de leerling te worden. Naar mijn mening draagt dit onvoldoende bij aan het motiveren en stimuleren van leerlingen en ligt de focus meer op afrekenen. Zakken voor het praktijkonderwijs moet naar mijn mening alleen in zeer uitzonderlijke gevallen aan de orde kunnen zijn. Alhoewel ik de problematiek die ligt achter het inzetten van het portfolio als voorwaardenlijst erken, ben ik van mening dat het diploma en het portfolio hierin geen rol van betekenis naar de oplossing mag gaan spelen. De oplossing voor het probleem zal mijns inziens meer moeten liggen in het pedagogisch tactisch handelen van de docenten en het bijstellen van het OPP/uitstroomperspectief, dat je kunt vermelden in het portfolio en/of op het diploma.