Wijzigingsregeling SEEH
Reactie
Naam
|
ElaadNL (RGH Cillessen)
|
Plaats
|
Arnhem
|
Datum
|
13 augustus 2021
|
Vraag1
Er kan inhoudelijk worden gereageerd op de gehele regeling en de toelichting.
ElaadNL ondersteunt dat er aan de SEEH een subsidiecategorie wordt toegevoegd, waardoor verenigingen met een eigen parkeergelegenheid subsidie kunnen aanvragen voor een advies voor het aanleggen van oplaadpunten, hiermee wordt de uitrol van laadinfrastructuur in het private domein versneld. Wij zouden graag zien dat er voorwaarden worden gesteld met betrekking tot onder andere Smart Charging (de optimale verdeling van de beschikbare stroom over de op te laden voertuigen en het laden op optimale momenten; bijvoorbeeld als er weinig vraag naar stroom is, de stroomprijs laag is of er veel groene stroom beschikbaar is), dynamic load balancing (de mogelijkheid om het laden tijdelijk te vertragen of te stoppen ter voorkoming van overbelasting van het stroomnetwerk in het gebouw) en borging van zowel fysieke als digitale veiligheid (Cyber Security). Door de toepassing van Smart Charging met de mogelijkheid tot load balancing wordt rekening gehouden met het efficiënt inzetten van het elektriciteitsnet en worden onnodige investeringen voorkomen waarmee extra maatschappelijke kosten minimaal blijven. Het uitgangspunt is dat alle aangesloten voertuigen maximaal en dynamisch gebruik kunnen maken van de beschikbare capaciteit. Op basis van een real-time verbruiksprofiel geldt dat het gebruik van de laadpunten nooit voor beperking van de benodigde energiebehoeften van het gebouw zorgt. Daarbij is het ook mogelijk dat aangesloten voertuigen piekvragen van het gebouw kunnen opvangen door tijdelijk energie terug te leveren aan het gebouw. Bij het verdelen van het beschikbare vermogen wordt rekening gehouden met het minimaal vermogen of de minimale stroomsterkte die voertuigen nodig hebben om te blijven opladen. Op elke locatie wordt de belasting per fase geoptimaliseerd zodat een bepaalde fase niet wordt overbelast als bijvoorbeeld meerdere voertuigen met een 1-fase stekker staan aangesloten, bijvoorbeeld met behulp van fasedraaiing bij het aansluiten van de laadpunten. Wij zouden graag zien dat in deze regeling de voorwaarden worden gelijkgetrokken met de voorwaarden uit de wetgeving rondom de Richtlijn Energieprestatie van gebouwen (EPBD III) en mogelijk ook de nieuwe regelgeving rondom de notificatieregeling bij VvE’s. Voor de technische specificaties verwijzen wij graag naar de Smart Charging Requirements die zijn opgesteld door de werkgroep Smart Charging van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur.