RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan
Reactie
Naam
|
C.X. Lemmer
|
Plaats
|
Vlissingen
|
Datum
|
10 november 2016
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Dit lijkt me een matig doordacht plan. De reden dat snorfietsers op het fietspad moeten is het (mogelijk) snelheidsverschil met auto's. Rijdt het net even door, dan schieten de snorfietsers direct het fietspad op als ze maximaal 25 km/h kunnen en/of auto's kunnen gevaarlijke inhaalmanoeuvres gaan uithalen als er op hun rijbaan 50 km/h mag worden gereden, terwijl snorfietsen volgens de wet maar 25 km/h mogen. Aangezien de brommers in Amsterdam vrijwel altijd 45-50 km/h kunnen rijden is dat geen probleem, maar in feite is dit wel het gedogen van het berijden van de brommer die gekeurd is als snorfiets. De voorgestelde “helmplicht” zal dit helpen te faciliteren. “Helmplicht”, want dit gaat immers net zo strak worden gehandhaafd als in de situatie dat fietsers af moeten stappen bij een opengebroken fietspad vanwege werkzaamheden; Totaal niet dus. Als dit de opmaat is voor het verbieden van de snorscooter, dan ben ik er zeker voor, maar dan moet er wel worden doorgepakt, want halfzachte maatregelen werken meestal niet. Een simpelere oplossing is helmplicht afschaffen voor max. 30 km/h en de naastgelegen weg ook 30 km/h maken, waardoor je een soort fietsstraat naast fietspad krijgt.
Bijlage