RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan
Reactie
Naam
|
Mevrouw AF Vos
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
22 december 2016
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
L.S.
Het lijkt mij onwenselijk om de scooters in sommige straten wél en in sommige straten niet op het fietspad te laten rijden. Dit zorgt voor onduidelijkheid en maakt handhaven moeilijker.
Daarnaast zorgen scooters ook op niet-drukke fietspaden voor giftige uitlaatgassen, die direct in de luchtwegen van achterliggende fietsers verdwijnen.
Bovendien gelden de argumenten met betrekking tot de krapte (ten gevolge van de breedte van de scooters) en het gevaar vanwege de snelheidsverschillen ook op niet-drukke fietspaden. En daar komt de irritatie over en weer vanwege toeterende scooteraars die hun eigen snelheid als maat nemen nog eens bij.
Beter lijkt het me om scooters in de gehele bebouwde kom te verplaatsen naar de autoweg en hun maximumsnelheid van 25 naar 50 km/u te verhogen. Die 25 km/u is immers een onrealistische maximumsnelheid, die tussen wal en schip valt. Scooters horen zo niet op het fietspad én niet op de rijbaan thuis.