RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam J Maat
Plaats Amsterdam
Datum 3 januari 2017

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
De voorgestelde oplossing is nagenoeg onwerkbaar, creëert onduidelijkheid en laat een groot deel van het probleem in stand. Veel beter is het om alle snorfietsen die in feite geen snorfietsen zijn van alle fietspaden in de bebouwde kom te weren. Waarom wordt niet overwogen om de definitie van 'snorfiets' aan te passen aan de werkelijkheid? Echte snorfietsen zijn fietsen met een klein hulpmotortje die niet harder dan 25 km per uur kunnen en mogen. De grote meerderheid van wat snorfietsen genoemd wordt zijn in feite snelle en grote scooters die alleen formeel niet harder mogen dan 25 km per uur maar in de praktijk veel harder kunnen en bijna altijd ook veel harder gaan. De oorzaak van het probleem is dat voertuigen (scooters) onder regels vallen waar ze niet onder zouden moeten vallen, omdat die voor een ander type voertuig (snorfietsen) bedoeld zijn. De regels aanpassen onder blindheid voor deze oorzaak gaat het probleem niet oplossen. Verander de definitie van 'snorfiets' zodanig dat scooters er niet meer bij horen en stuur alle scooters naar de rijbaan, waar ze thuishoren. Met helmplicht, niet omdat ze 25 km per uur gaan en het andere verkeer harder, maar omdat ze zelf net zo hard gaan als auto's. Kom maar kijken in Amsterdam.