RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam dhr G.J Aalders
Plaats Amsterdam
Datum 5 november 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Slechte regeling voorlopig alleen in Amsterdam ?,waar drukke verkeers-straten na herinrichting standaard de minimale 2 meter breedte fietspaden krijgen ?
van de onderzochte fietspaden in Amsterdam was de helft te smal, zegt onderzoeker Jolieke de Groot van SWOV. 'Daardoor nemen de snelheidsverschillen af en vormt zich een grote homogene massa die langzamer beweegt dan gemiddeld.' Snorfietsen moeten zich dan bijvoorbeeld aanpassen aan het tempo van de gemiddelde fietser.

Bovendien letten fietsers niet goed op. Eén op de vijf fietsers maakt gebruik van de smartphone tijdens het fietsen. Vier op de vijf fietsers kijken niet achterom voordat ze inhalen. Daarnaast blijkt 5 procent van de fietsers tegen het verkeer in te rijden. Daardoor kunnen ongelukken gebeuren, waarschuwt de stichting.