RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam hammermotorsport (j hammer)
Plaats steenwijk
Datum 21 november 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Ik zie in deze plannen grote nadelen en vrees  voor de veiligheid van de snorscooter rijder. Omdat:
Het verschil in snelheid tussen de auto’s en snorscooters te groot is waardoor er een zeer gevaarlijke situatie ontstaat waarbij een helm niet voldoende bescherming kan bieden.
De infrastructuur op de rijbaan óók niet is ingericht op dit verschil in snelheid waardoor er enerzijds irritaties zullen ontstaan bij de autorijder wanneer deze achter een langzame snorscooter rijdt en anderzijds levensgevaarlijke situaties zich voor zullen bij het geval van inhalen.
Er wordt nu een hele grote groep scooterrijders gedupeerd. Ook de snorscooters die buiten de zones wonen maar hier toch af en toe rijden, zullen een helm moeten gaan meedragen of deze zones vermijden. Kortom, de maatregel impliceert eigenlijk een helmplicht voor alle snorscooterrijders in de stad.
De maatregel zal opvoeren van snorscooters in de hand werken omdat het merendeel zich niet veilig zal voelen met 25 km/u tussen de auto’s. Dit zal gevaarlijke situaties teweeg brengen op fietspaden buiten de zone’s en daarmee vrezen wij voor een averechts effect van de maatregel. 
 
Ik wil oproepen voor een strengere handhaving op opgevoerde scooters. Sinds de WOK melding twee jaar geleden werd ingevoerd bij een gemeten snelheid van meer dan 34 km/u, worden er meer snorscooters afgevoerd qua snelheid dan opgevoerd. Op de juiste manier handhaven heeft dus wel echt effect en zal de veiligheid op alle fietspaden (dus niet alleen de knelpunten waar de maatregel van kracht moet worden) verbeteren. Ik ben dan ook voorstander van een WOK melding al bij 31 km/u. Eigenlijk is door de slechte handhaving van de afgelopen jaren de grote groep snorscooterrijders nu de dupe.