RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam D. van Bezooijen
Plaats Amsterdam
Datum 11 november 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Ik ben blij dat er eindelijk mogelijkheden komen voor gemeentes om de 'snorfiets' naar de rijbaan te verwijzen. Iemand in mijn naaste omgeving is vorig jaar door een 'snorfiets' aangereden op het fietspad en flink gewond geraakt. Duidelijk is dat in de grote steden de snorfiets voral aantrekkelijk is omdat je er mee op het fietspad mag. Mijn idee: helm op en de rijbaan op.
Ik wil er voor pleiten een aanwijzing per gebied mogelijk te maken, niet per fietspad.
Aanwijzing per fietspad leidt tot zeer verschillende situaties en veel onduidelijkheid.
De gemeente Amsterdam wil bijvoorbeeld graag een zone (ten zuiden van het IJ en binnen de ring A10) bepalen, waarbinnen snorfietsen met helm op de rijbaan zouden moeten rijden. Een dergelijke zone is duidelijk voor iedereen en de noodzaak van bebording geldt alleen bij in- en uitgaan van de zone. Het nu gepubliceerde besluit maakt echter slechts toepassing mogelijk op specifiek aan te duiden fietspaden, waar een aantoonbare problematiek van drukte en veiligheid bestaat. Dat betekent dat er per fietspad (of een stelsel daarvan) een verkeersbesluit nodig is en dat bij elk fietspad een onderbord geplaatst moet worden.