RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam SG Wortel
Plaats Amsterdam
Datum 4 januari 2017

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
De snelheid van brom/snorfietsen zonder helmverplichting ligt te laag om hen op de rijbaam te laten rijden. Indien zij wel op de rijbaan moeten gaan rijden zal de toegestane snelheid verhoogd moeten worden naar 30 km/u, zodat zij goed met de auto's mee kunnen komen. Wisselend beleid zal voor verwarring zorgen en de wisselpunten gevaarlijk maken. Daarnaast is het voor de 25km/u scooters dan onduidelijk wanneer zij waar dienen te rijden en of zij een helm op moeten. Handhaven van verantwoord rijgedrag geeft in mijn ogen meer veiligheid, het is namelijk een bepaald soort rijder dat overlast geeft en juist zij zullen een gevaar zijn tussen de auto's. Verder is er een grote toename van elektrische fietsen waarvan de snelheid gelijk ligt aan de snelheid van een brom/snorfiets zonder helmverplichting. Door de ene helft soms op de rijbaan te laten rijden en de andere helft altijd op het fietspad te laten, zal de situatie op het fietspad vrij gelijk blijven en zal de situatie op de rijbaan gevaarlijker worden, waardoor de totale veiligheid daalt.