RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam Gerrit Faber
Plaats Amsterdam
Datum 4 januari 2017

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Ik ben erg blij dat de Minister van I&M en de Tweede Kamer het probleem erkent dat snorscooters op de vaak smalle en drukke Amsterdamse fietspaden overlast en gevaar opleveren voor andere weggebruikers. Door de combinatie van hun snelheid, breedte en massa durven met name kinderen en ouderen niet meer op de fiets door de stad. Het verplaatsen van de snorfiets van het fietspad naar de rijbaan is de enige juiste maatregel. Dat daarbij een helmplicht nodig is, is begrijpelijk.

Een maatregel heeft alleen zin, wanneer deze eenvoudig en duidelijk is, daardoor voor iedereen begrijpelijk kan worden ingevoerd en door de politie handhaafbaar is. Door de maatregel niet in te voeren voor een hele zone (zoals Amsterdam binnen de A10), maar per straat maakt de uitvoering onbegrijpelijk en de handhaving zo goed als onmogelijk. Dat de helmplicht geldt in sommige straten en in andere niet (“helmpje op- helmpje af”) is aan scooterrijders niet uit te leggen. Daarmee is het moeilijk handhaafbaar; de verkeerspolitie zal hier grote problemen mee hebben.

Neveneffect zal zijn dat veel snorscooteraars de helmplicht zullen omzeilen door hun routes niet over hoofdwegen, maar via sluiproutes door 30km straatjes, woonerven en speelstraten te kiezen: iets wat je beslist wilt vermijden!

Door een invoering per straat – wat overigens tot een woud aan nieuwe verkeersborden zal leiden - weten zowel snorfietsers niet waar ze aan toe zijn, maar ook fietsers niet. Snorfietsers zullen in veel gevallen (bewust of onbewust) de rijbaan kiezen als ze op het fietspad moeten of omgekeerd. Fietsers zullen bij het horen van een snorfietsgeluid achter zich niet kunnen inschatten of deze zich op de rijbaan of op het fietspad bevindt.

Voer de maatregel daarom zonaal in. Hef binnen de A10 het verschil in regels tussen brom- en snorfiets op. Een verschil in regels is onlogisch waar in de praktijk amper verschillen tussen de voertuigen zijn. Overal waar de bromfiets op de rijbaan kan, kan de snorfiets dat met helm ook. Overal waar de bromfiets niet mag, mag de snorfiets ook niet. Waar de bromfiets moet omrijden, kan een snorfiets dat ook. Simpeler kan niet.

Zo is de maatregel eenvoudig in te voeren, zijn er geen negatieve bijverschijnselen, is ze logisch en voor alle verkeersdeelnemers makkelijk te begrijpen en makkelijk te handhaven. En draagt ze bij aan het doel: een veiliger verkeer, ook voor kinderen en ouderen op de fiets.