RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam VU medisch centrum (Dr EC Eringa)
Plaats Amsterdam
Datum 5 januari 2017

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Het weren van snorfietsen van smalle wegen en fietspaden is essentieel voor de toegankelijkheid van deze wegen voor kwetsbare groepen fietsers zoals ouderen en kinderen. De huidige situatie is dat snorfietsers consequent gevaarlijk rijgedrag tonen op deze wegen, waardoor zowel de daadwerkelijke als waargenomen veiligheid wordt verlaagd, met name voor bovengenoemde groepen. Deze overtredingen, met name snelheidsovertredingen, zijn even frequent of frequenter op rustige wegen en fietspaden vergeleken met drukke fietspaden. Om die reden is het belangrijk dat snorfietsen worden geweerd van het fietspad, zodat ouderen en jongeren gestimuleerd worden om (meer) te fietsen. Zoals hierboven beargumenteerd is de maatregel nodig op alle fietspaden, niet alleen degene met veel verkeer. Een maatregel om snorfietsen van het fietspad te weren kan daarom alleen effectief zijn als deze als "Nee, tenzij" maatregel wordt ingevoerd. Het verbod voor snorfietsers moet dus gelden op elk fietspad met uitzondering van fietspaden waar dit door de overheid expliciet is aangegeven; dit zou neerkomen op regelgeving die vergelijkbaar is met die voor bromfietsen. Het alternatief is regelgeving die verschilt per fietspad, deze zou verwarrend zijn voor snorfietsers, overtredingen in de hand werken en daarom onevenredig veel handhaving vereisen. Concluderend: de mogelijkheid voor gemeenten om snorfietsers van het fietspad te weren is een goed idee, mits gemeenten deze regel mogen invoeren als "Snorfiets verboden, tenzij" en niet als "Snorfiets toegestaan, tenzij".