RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam J.T.M. van der Ploeg
Plaats Haarlemmermeer
Datum 19 december 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Op het moment dat ouderen niet meer op het fietspad durven te gaan fietsen vanwege het brommer en snorfiets geweld (Er is geen duidelijk verschil te zien over je schouder, spiegeltje of tegemoet komend verkeer) is het noodzakelijk deze voertuigen met (te) hoge snelheid en massa te weren van de fietsstroken die worden aangeduid voor het langzame verkeer.
De mening/gevoel van de ouderen gaat boven de mening van een gemeente ambtenaar in deze.
Onduidelijkheid om dit per straat aan te geven en te regelen, plus daarbij het invoegen en uitvoegen per straat levert een extra negatief gevoel op bij de overige langzaam verkeer gebruikers op.
Bij de huidige in- en uitvoer stroken is het al bijzonder vervelend dat de stinkende brommers tussen de fietsers moeten invoegen en daarbij hun uitlaatgassen delen met de fietsers.
Het samenvoegen van de verschillende type gebruikers (fietsen, brommers en snorfietsen) vindt plaats op plekken waar de iemand heeft beslist dat het veiliger is (of goedkoper) om de auto's weer allen te laten rijden (bv bij kruispunten). De ouderen op de fiets hebben daarover een tegengestelde mening en ervaren dit als een extra fietshindernis (en zullen dan ook deze situatie willen vermijden door niet meer, via die plek, te gaan fietsen.
In de randgemeentes van Amsterdam zijn al te veel N wegen waar de brommers niet naar de rijbaan mogen en zij dus op de verouderende fietsinfrastructuur moeten rijden wegens gebrek aan alternatieven.
Omdat niet op iedere straathoek een agent staat te handhaven (denk aan de snelheids handhaving van de snorfietsen) is het een ondoenlijke zaak om per straat en omgeving een wisselende situatie om de snorfietsen zich aan de regelgeving te laten houden.

De enige oplossing al het verkeer zonder trapper van het fietspad af.
of de brommers en snorfietsen een eigen brommerpad geven of mengen met auto's waarbij de auto's hun snelheid moeten aanpassen (het gaat immers om bereikbaarheid en niet om doorstroming) of je schaft de voertuig categorie brommer en snorfietser af.