RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan
Reactie
Naam
|
Doof (SH Muller)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
3 januari 2017
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Bij deze wil ik graag reageren op de internetconsultatie AMVB scooters naar de rijbaan.
Ik doe dat uit een specifieke invalshoek: ik ben een nagenoeg dove fietsster . Omdat ik doof ben, word ik in Amsterdam bijna dagelijks van mijn fiets gereden door een snorscooter die denkt dat ik hem wel aan hoor komen en wel even opzij ga. De spiegels van deze brede voertuigen die helemaal niet op de smalle paden passen raken regelmatig mijn jas. Het is wachten tot ik een keer echt omver gereden word.
Helaas is deze AMVB totaal geen oplossing voor de dove en slechthorende fietsers (zo'n 10% van de bevolking). Vooral omdat alleen de drukte als criterium telt. Dat is heel raar, want juist op de drukke paden rijden de snorscooters langzamer en voorzichtiger. Ik ben pas echt in gevaar op de fietspaden in bijvoorbeeld Amsterdam Nieuw West waar het het wilde westen lijkt. Maar met deze AMVB gebeurt daar dus niks. En nog erger is dat ik de drukke paden juist toch al probeer te vermijden, omdat ook fietsers erop rekenen dat je wel hoort dat ze bellen. Maar die rustiger paden in de stad worden dus straks de paden waar de snorscooters wel mogen rijden.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
De AMVB zou dus
1 ook op rustige paden moeten kunnen gelden als daar de snorscooters veel te hard rijden
2 voor een hele zone moeten kunnen gelden zodat snorscooters niet gaan uitwijken naar rustige fietspaden of buurstraten.
Saar Muller, Amsterdam