RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam Drs. Jeannette Wijsman
Plaats Amsterdam
Datum 29 december 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
De reacties zijn vrijwel gelijkluidend: zonaal aanpakken en meteen goed handhaven (het prachtige, nieuwe fietstunneltje bij het station is een goed voorbeeld. Daar werd in het begin streng gehandhaafd en, die keren dat ik erdoorheen fietste: géén scooter. Wát een vreugde!!)
Waar fietsers sowieso kwetsbare weggebruikers zijn, werden er, steeds meer, ook vrijliggende, fietspaden aangelegd. Een hele goede ontwikkeling. Totdat de scooter massaal zijn intrede deed.
Fietspaden bestaan vrijwel niet meer. Het zijn - of er nu vijf of vijftig scooters rijden, stuk voor stuk scheurbanen geworden waar fietsers hun leven niet zeker zijn. Hoe woester en harder hoe mooier, lijken veel, m.n. jongens, op scooters te denken. Eigenlijk moet je er altijd op verdacht zijn, want er kan er altijd eentje aankomen en het gaat keihard. (= vergelijkbaar met het rijgedrag van veel taxi's in de binnenstad).
Tweede punt is de Volksgezondheid. Het roken is teruggedrongen. De meeste mensen verheugen zich daarin. De afschuwelijke uitlaatgassen van scooters maken dit ongedaan. Het moet wel heel slecht zijn voor onze longen en daarmee zou het een grote zorg moeten zijn voor de Overheid. Van de gekke: die uitlaatdampen die rechtstreeks je longen in worden geblazen!! Tot zover de noodzaak van onderhavige maatregel.
Dan nog iets over de uitvoering ervan: als er per fietspad gekeken gaat worden, kan de gemeente haar tijd beter in iets anders steken.
Dus: per hele zone toepassen of niets doen. En dat laatste is zo ongeveer geen optie meer, mag ik hopen.