RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam J.J.A. Schmitz
Plaats Berg en Dal
Datum 3 januari 2017

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Startprobleem is het begrip snorfiets. In feite is dit een scooter die fabrieksmatig in snelheid is beperkt en eenvoudig is op te voeren. Daarnaast breed, log en zwaar. De snorfiets is gecreëerd voor de verkoop aan mensen die geen brommerrijbewijs willen halen en zogenaamd maximaal 25 km willen rijden.
Binnen de bebouwde kom werden in het verleden bromfietsen van fietspaden geweerd om fietsers meer veiligheid te geven. Toen kwamen de snorfietsen, terug naar af.
Kortom begin bij het begin en evalueer de snorfiets. Oorspronkelijk werd hiermee bedoeld een fiets met hulpmotor ! Nu, nogmaals, hebben fabrikanten de scooter (Vespa) omgebouwd tot snorfiets en door dat te gedogen is een veiligheids- én milieuprobleem ontstaan. Begin bij het begin en los geen problemen op door de oorsprong te ontzien. Ontneem de scooter het begrip snorfiets, ook al is deze afgesteld op maximaal 25 km. Beoordeel bijveerbeeld het gewicht, wendbaarheid, bestuurbaarheid en werkelijke motorinhoud/capaciteit bij het vaststellen wat wel/geen snorfiets is. Een fiets met hulpmotor zal eenvoudiger de beoordeling doorstaan dan een scooter, immers deze is nooit ontworpen met als doel een fiets met hulpmotor te zijn.

Aanvullend: snorfietsen model scooter zijn veel te breed (mede dankzij ruim uitstekende spiegels), zwaar en log en veroorzaken aanzienlijke luchtvervuiling en onveiligheid op fietspaden. Binnen de bebouwde kom dienen deze projectielen te worden geweerd van het fietspad.