RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam H Castricum
Plaats Amsterdam
Datum 22 november 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
1. Dit besluit levert veel onduidelijkheid op en is daardoor naar alle verwachting ineffectief. Het getuigt daarnaast duidelijk van weinig realiteitszin. Zelfs op plekken waar snorfietsers naar de rijbaan verbannen zijn (30 km zones), leveren snorfietsers overlast op op het fietspad. Handhaving lijkt in de praktijk vrijwel onmogelijk.

2. Scooters gebruiken het fietspad om sneller te kunnen rijden dan het autoverkeer op de daarnaast gelegen weg. Vrijwel geen snorfietser houdt zich aan de maximumsnelheid van 25 km/h. Zelfs voor fietsers is de autoweg daardoor doorgaans veiliger dan het fietspad. Het werkelijke gebruik door snorfietsers is volledig in strijd met de doelstelling van de aanleg van fietspaden.

3. In drukke stedelijke gebieden is er te weinig ruimte op de fietspaden om brede snorfietsen op veilige wijze te accommoderen.

4. Tenslotte leveren de uitlaatgassen van snorfietsen lokaal (op en nabij het fietspad) een gevaar op voor de gezondheid van fietsers en voetgangers. In verhouding met dit gevaar zijn veel daadwerkelijk genomen milieumaatregelen vrijwel ineffectief. Met name in een stedelijke omgeving dient gestreefd te worden naar een betere luchtkwaliteit op plekken waar veel mensen samenkomen.

Om bovenstaande redenen stel ik voor om landelijk geen snorfietsen/scooters op het fietspad toe te laten. Mocht dit niet haalbaar dan zou dit tenminste moeten gelden in in een specifiek gebied, bijvoorbeeld in het hele gebied binnen de ringweg van Amsterdam ten zuiden van het IJ.