RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam G. de Jonghe
Plaats Amsterdam
Datum 3 januari 2017

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Als we na het steeds ontoegankelijker maken van de stad voor auto's nu ook de scooters 'pesten', is het einde zoek. In een grote stad moet geleefd worden en heb je nu eenmaal te maken met meer drukte. De drukte of zoals sommigen zeggen chaos op de fietspaden is grotendeels te wijten aan het gedrag van veel fietsers. Nederland is wat dat betreft weer de vreemde eend in de bijt, want dat wetsartikel 185 waarin zij als 'kwetsbare' groep beschermd worden, is belachelijk vergeleken met de ons omringende landen. Het is vrijbrief voor asosociaal gedrag. Ik heb zelf ook veel gefietst, maar herinner me niet dat ik ooit zo slecht reed. Bij een ongeluk kan een fietser werkelijk alles fout doen: in het donker rijden zonder licht, door het rode stoplicht, telefoon in een hand, oordoppen in, niet vooruit kijken en toch is de gemotoriseerde weggebruiker schuldig. Ik zeg het eerlijk Nederland (met Amsterdam voorop) creëert steeds meer dat mensen het recht in eigen hand nemen net als bij criminelen die meer privacy hebben en sneller vrij zijn dan de slachtoffers. Ik claxonneer van te voren, een fietser die achter een ander rijdt, meent toch even voor mijn wiel te moeten duiken aangezien die denkt sneller dan ik te zijn. Gevolg: ik moet in de remmen om niet op diegene z'n fiets te botsen; de fietser in kwestie kijkt niet voor die gaat inhalen, maar gaat gewoon. Dit is geen toeval, maar bewust, want ze horen je aankomen rijden en willen dan toch als eerste net als instappen in de trein voor de uitstappers. Ook zo apart: ik heb vroeger met verkeersexamen op de basisschool toch geleerd dat wanneer 2 fietsers naast elkaar rijden en een 3e wilt passeren (of dat nu een andere fietser is of scooterrijder), de buitenste iets harder trapt om ruimte vrij te maken. Nee joh, wat doen we tegenwoordig? De buitenste remt volledig af om zich achter z'n fietsmaatje te laten 'zakken', waardoor je ook hier remmen moet om niet te botsen. Kortom fietsers moeten zich leren aan de regels te houden. Er is veel goeds geregeld in Nederland, maar er zijn veel zaken die beter kunnen. Net als het donorregistratiesysteem, hypotheekrenteaftrek (bij beiden wijkt NL af van veel andere landen) en dus dit onzalig makende plan van veelal (s)linkse partijen. Er is decennialang teveel vrijheid welke misbruikt is tot losbandigheid - de gemiddelde mens is niet in staat om zelfregulering toe te passen - gegeven aan burgers. Dit heeft er o.a. toe geleidt dat er zoveel achterlijken in het verkeer zijn.