RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam Pieter-Jan van Helvoort
Plaats Utrecht
Datum 9 december 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
nkele opmerkingen:

1. fietsers letten vaak erg slecht op negeren de regels, waardoor inderdaad schrikreacties en gevaarlijke situaties ontstaan. Dit verbetert niet met het weren van snorfietsers van het fietspad. Fietsers moet leren zich gedisciplineerder te gedragen en net als het overig verkeer zich aan de regels houden. Dit probleem wordt juist groter als men deze groep blijf ontzien, want dan ontstaat de indruk dat zij zich alles kunnen permitteren (rood licht, met 3 naast elkaar, spelen met smartphones, spookrijden, geen verlichting, voorrang nemen, afslaan zonder omkijken). Stop dus met overmatige bescherming van deze groep en geef aan dat er ook voor hen grenzen zijn.

2. snorfietsers worden erg kwetsbaar tussen het autoverkeer, hou ze dus op het fietspad.

3. als de wegbeheerder mag bepalen waar de snorfietser moet rijden, gaan de regels per gemeente of per straat verschillen. Resultaat: geen consistente regels en dus onduidelijkheid. Onduidelijkheid geeft grote risico's in het verkeer omdat dit misverstanden oplevert en dus gevaar voor ongelukken. Onduidelijkheid dient men dus te vermijden.

4. door snorfietsers naar de rijbaan te verwijzen, komt er een volgend probleem: wat te doen met e-bikes? Die gaan ook harder dan gewone fietsers. Moeten die ook naar de rijbaan?

5. er zijn relatief weinig snorfietsers. Waarom nieuwe regels voor deze kleine groep?

Eindoordeel: houdt het simpel en snorfietsers/ e-bikes op het fietspad. Als toch het besluit valt dat snorfietsers op de rijbaan moeten, zorg dan dat in het hele land dezelfde regel geldt en laat dit NIET van de wegbeheerder afhangen (zie punt 3).

Opmerking: het valt mij op dat verkeersregels steeds complexer worden. Met een groeiende verkeersstroom zou je juist verwachten dat de regels simpeler ipv complexer worden. Eenvoud geeft duidelijkheid, en duidelijkheid bevordert veiligheid, doorstroming en een snelle afwikkeling van ongelukken. Hoe meer verkeer, hoe belangrijk dat wordt. Nog een nadeel van complexe verkeersregels is dat handhaving in de praktijk bijna onmogelijk is. Om dit op te lossen, worden nu nog meer regels bedacht. Zo ontstaat er een negatieve spiraal van complexe regels, onduidelijkheid, slechte handhaving, ongedisciplineerd verkeer en nog meer regels: precies het tegenovergestelde van wat de bedoeling is.