RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam mr J.A.H. Blom
Plaats Amsterdam
Datum 3 januari 2017

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Naar ik heb begrepen is het de bedoeling dat op basis van de feitelijke drukte per straat moet worden bezien of de snorfiets naar de rijbaan moet worden verwezen en dat het niet mogelijk is om een dergelijke maatregel te nemen voor een groot gebied ineens. Dat is een onzalig plan. Niet alleen vanwege het sluipverkeer dat vermoedelijk zal ontstaan als snorfietsers de helmplicht ontwijken, maar met name ook door de enorme onduidelijkheid die zal ontstaan. Want in welke straten mag de snorfiets wel op het fietspad, en in welke niet? Die onduidelijkheid is vervelend voor de snorfietsers, maar ook - misschien wel juist - voor de medeweggebruikers. Voor de automobilist die dan weer wel, dan weer geen snorfietsers voor zijn bumper kan verwachten. En voor de fietser, die ook per straat moet bekijken of hij voor een snel inhalende snorfietser te vrezen heeft; er zullen ook meer onverkwikkelijke discussies ontstaan ("je mag hier helemaal niet rijden" "Wel waar" "Niet in deze straat" "Nee, op dat stuk niet nee, dat is nog Kinkerstraat, maar hier is het al Postjesweg, en daar mag het wel"). Ook zal de handhaving worden bemoeilijkt als handhavers per straat moet weten/nagaan of de snorfietser daar nu wel of niet op het fietspad mocht rijden. En die onduidelijkheid zal blijven, want verkeerssituaties kunnen veranderen, dus als er per straat wordt vastgesteld of snorfietsers daar wel of niet op de rijbaan mogen dan kan die situatie best na een jaar weer heel anders zijn.

Dit is een zeer slecht plan, en roept de verdenking op dat de bedenkers het eigenlijk onmogelijk willen maken overlastgevende snorfietsers effectief van het fietspad te weren. Naar de redenen kan men slechts gissen.

Als het werkelijk de bedoeling is om de verkeersveiligheid te verhogen, (met name voor fietsers), dan moet het mogelijk zijn om snorfietsers van het fietspad te weren in een groter aaneengesloten gebied (bijvoorbeeld, in de Amsterdamse situatie, het gehele gebied binnen de ringweg A10) zodat op eenvoudige wijze voor alle verkeersdeelnemers duidelijk kan worden gemaakt waar zij zich aan te houden hebben, en iedereen ook weet waar hij aan toe is. Leuker kan "Den Haag" het niet maken; wel makkelijker.