RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan
Reactie
Naam
|
JPA Ber
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
4 januari 2017
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Bijna dagelijks maak ik gebruik van fietspaden in Amsterdam binnen de ring van de A10 en verbaas ik mij over de aanwezigheid van (snor)scooters op het fietspad. Zo was ik laatst nog op het kruispunt Eerste van Swindestraat/Dapperstraat en merkte ik een scooter op die met hoge snelheid het winkelend publiek van de Dappermarkt doorkruiste over het fietspad en over het zebrapad. Dergelijke voorvallen maak ik bijna dagelijks mee. De scooters zijn, zeker met medepassagier, te breed voor een fietspad. Ze halen je in op de iets bredere stukken en schieten ineens terug naar rechts voordat het fietspad smaller wordt zodat de fietser ineens noet afremmen. Vooral op plaatsen waar wegversmallingen zijn, waar winkelend publiek de fietspaden doorkruist, waar mensen de bus/tram in- of uitstappen en op drukke kruispunten is het vaak erg gevaarlijk voor fietsers om het fietspad te delen met (snor) scooters en scootmobielen. Het is dan ook belangrijk om duidelheid te verschaffen aan het verkeer waar wie mag rijden, ook aan de (snor)scooter. Daarom wil ik vragen tenminste binnen de ring van de A10 snor(scooters) te verbieden gebruik te maken van fietspaden en de snelheid op wegen aan te passen aan de aanwezigheid van snor(scooters).