RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan
Reactie
Naam
|
WorkCycles (HA Cutler)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
22 december 2016
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Ik fiets dagelijks door Amsterdam vaak met mijn kinderen (6 & 8). De snorscooters op de fietspaden zijn verreweg de grootste ergernis en er is al lang over mogelijke oplossingen gezocht. Ze slalommen door de fietsers soms eindeloos aan toeteren en rijden vaak twee keer zo hard als de fietsverkeer. Als ik af en toe een ongeluk zie is er bijna altijd een scooter bij betrokken.
Deze wijziging heeft wat voordelen maar is gewoon onduidelijk voor zowel scooterberijders, fietsers en autobestuurders en ook nog onmogelijk te hanteren. Het is ook helemaal onvoldoende om het probleem op te lossen.
Op drukke fietspaden moeten snorscooteraars de rijbaan op. Allereerst zijn drukke fietspadden niet het enige probleem. Snorscooters zijn vaak even gevaarlijk en vervelend op minder drukke fietspadden waar ze veel harder kunnen rijden. Ook zullen snorscooter berijders vaak tussen fietspad en rijbaan moeten wisselen, elke keer met de potentieel voor conflicten. Wellicht de meest verwarrend aspect is dat de snorscooter berijder mag op de ("niet drukke") fietspad zonder helm maar op de rijbaan moet hij wel een helm dragen. Hoe gaat dat in de praktijk werken? We weten al dat zo'n 95% van snorscooters harder rijden dan de fietspad snelheidsgrens, dus kunnen we niet realistisch verwachten dat op het einde van het "niet drukke" fietspad elke snorscooter berijder netjes een helm op zijn hoofd gaat doen om verder te kunnen rijden. Nee, ze gaan of gewoon verder op het "drukke" fietspad, de rijbaan op zonder helm, of gaan ze even door een woonwijk scheuren.