RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam Huisarts np (R.C.J. Smeenk)
Plaats Amsterdam
Datum 17 november 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Het gevaar van snorfietsen op het fietspad is vooral het grote verschil in snelheid. Juist op minder drukke fietspaden rijden snorfietsen het hardst en is het derhalve nog gevaarlijker dan op drukke fietspaden.
Voor de duidelijkheid en voor de veiligheid moet een verplaatsing naar de rijbaan binnen een omschreven deel van de stad voor alle fietspaden gelden.
Ook ongeduld bij de snorfiets gebruikers verhoogt het risico op ongelukken. Je ziet ze voortdurend, vaak met hoge snelheid, langs en tussen fietsers door zwalken, wat het gevaar van ongelukken nog groter maakt.
Het is duidelijk dat de meeste snorfietsen veel harder rijden dan de toegestane 25 km. Handhaving is echter vrijwel ondoenlijk voor de al overbelaste politie. Ook dit gegeven vergroot de noodzaak van het verwijderen van snorfietsen van het fietspad en het verplicht dragen van een helm.
Als huisarts zag ik op mijn spreekuur wekelijks de gevolgen van het bovenstaande.
Ook uit gezondheidsoverwegingen is het voor fietsers van belang niet tussen de zeer vervuilende snorfietsen te moeten staan wachten bij de stoplichten.
Als dit beleid leidt tot minder gebruik van snorfietsen, dan is dat ook gunstig voor het stedelijke milieu (minder fijnstof).
Als snorfietsers weer gewoon zelf gaan fietsen is dat ook goed voor hun eigen gezondheid (meer bewegen).