RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan
Reactie
Naam
|
R. Engels
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
5 januari 2017
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Als gezondheidspsycholoog wil ik graag wijzen op het risico dat fietsers in het algemeen en kinderen en ouderen in het bijzonder, zich onveilig voelen op het fietspad en dat ze minder gaan fietsen. Ook nu het verplaatsen op de scooter zo aantrekkelijk is gemaakt zie je een enorme toename van deze ongezonde wijze van vervoer. Overlast voor met name fietsers en omwonenden zoals geluids -en luchtvervuiling, zal alleen echt teruggedrongen worden als het beleid zodanig is dat scooterrijden door het invoeren van de helmplicht binnen de gehele bebouwde kom, minder aantrekkelijk wordt gemaakt.
Uit eigen ervaring weet ik dat scooters vaak roekeloos rijden soms over fietspad autoweg of stoep, afhankelijk wat het beste uitkomt. Door slechts op drukke fietspaden scooters te weren verplaats je de overlast wanneer scooters door wijken gaan scheuren om bepaalde straten te vermijden. Handhaving van een dergelijk verbod lijkt me bovendien niet te doen.
Ik ben twee keer door een scooter aangereden (met letsel). Dit was op een rustig fietspad waar een scooter die van links kwam het fietspad op kwam scheuren zonder voorrang te verlenen. Zo'n apparaat van meer dan honderd kilo met hoge snelheid tegen je been leidt tot ernstig letsel. De tweede keer was in een woonwijk waar ik onderuit geveegd werd door een scooter die uit de bocht vloog.
Fietsers moeten beschermd worden en fietsen moet gezond en prettig blijven. De overheid moet dit weer gaan faciliteren ten behoeve van de volksgezondheid. Dus ik dring aan op verstandig en uitvoerbaar beleid.