RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam Jaap van Rossum
Plaats Alkmaar
Datum 4 januari 2017

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Het wordt tijd dat politici, verkeersdeskundigen en wegbeheerders eens op een andere manier naar brom- en snorscooters gaan kijken. Niet als een probleem, maar als een oplossing voor bereikbaarheidsproblemen. Een scooter is comfortabel, zuinig in brandstofgebruik, neemt weinig ruimte in (vergeleken met een auto) en is evenals de fiets een ideaal en niet voor niets populair vervoermiddel voor in de stad en daarbuiten. Scooterrijden beter faciliteren in plaats van systematisch tegenwerken is constructiever en leidt tot betere en veiliger oplossingen voor iedereen. Met auto’s doet men dit al ruim 100 jaar. Waarom dan ook niet met gemotoriseerde tweewielers?
Dat de doorgaans wat snellere en bredere snorscooter (en overigens ook racefietsen, mountainbikes, bakfietsen en elektrische fietsen!) op de thans vaak (veel te) smalle fietspaden “schuurt” met de langzamere fiets valt op zich niet te ontkennen. Dit probleem mag echter niet toegeschreven worden aan de snorfiets op zich, maar aan de wegbeheerder, die jarenlang stelselmatig te smalle fietspaden heeft aangelegd, daarbij het bestaan van het fenomeen snorfiets volledig negerend. Een kwestie van een bepaalde manier van wegbeheer dus, waarbij de auto blijkbaar nog altijd de grootste prioriteit krijgt in de schaarse (binnen)stedelijke ruimte, ook, maar niet alleen, in de zgn. “fietsstad” Amsterdam. De auto is evenwel een grotere hinder en bedreiging voor de fietser dan de snor- en bromfiets!
Als autowegen te smal blijken, worden deze zonder veel discussie aanzienlijk verbreed. Waarom worden de te drukke en te smalle fietspaden dan ook niet verbreed, zodat er ruimte voldoende is voor zowel fiets als snorfiets. Zo nodig ten koste van de ruimte voor de auto. Deze keuze durft/wil de politiek (zelf veelal autobezitters) echter niet te maken.
De suggestie dat een snorfietser, die nu ineens de rijbaan op zou moeten, om die reden een helm moet opzetten is overigens ook curieus. Er zijn immers talloze wegen en straten zonder fietspaden, waar de snorfietser nu gewoon zonder helm mag rijden tussen het snelverkeer door. Nooit een probleem over gehoord.