RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam Dhr J Boeke
Plaats Amsterdam
Datum 2 januari 2017

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Het is waar dat er regelmatig onveilige situaties onstaan door het grote snelheidsverschil, vooral omdat snorfietsen maar zeldzaam als maximum snelheid 25 km/u. aanhouden. Echter, het vaak wisselen van rijbaan naar fietspad en vice versa is nog onveiliger. (Zie ook taxi's die wisselen tussen rijbaan en tram/bus-baan. Daarom is het raadzaam grotere gebieden (bijvoorbeeld het stadscentrum in zijn geheel aan tw wijzen als gebied waar snorfietsen op de rijbaan moeten.
Daarnaast is het verplicht invoeren van de helm een zeer goed idee. Veel van de rijders in de statistisch grootste risico leeftijdsgroep (jongeren) zullen de snorfiets laten staan omdat de helm niet verenigbaar is met hun streneg esthetische eisen (kapsel!).