RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan
Reactie
Naam
|
F. Bakker
|
Plaats
|
Amersfoort
|
Datum
|
7 november 2016
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Een fietser verplaatst zich met een gemiddelde snelheid van 13 km. per uur, en de E-bike met 25 km. per uur. Een snorfiets past daar prima tussen als deze technisch zodanig is gemodificeerd dat hij niet harder rijdt. De meest voorkomende snorfietsen zijn bromfietsen die technisch 65 km. per uur kunnen en voor de Nederlandse markt omgebouwd worden als bromfiets naar 45 km. per uur en als snorfiets naar 25 km. per uur. Deze modificaties zijn zeer gemakkelijk weer terug te draaien, wat gezien de gemeten snelheden ook regelmatig gedaan wordt. Door handhaving is het harder rijden met een snorfiets blijkbaar niet af te dwingen. Eis daarom van de leveranciers en goedkeuringsinstanties dat alleen snorfietsen die technisch zodanig geconstrueerd zijn dat ze niet sneller gemaakt kunnen worden dan 25 km. per uur (geen aangepaste motor) als snorfiets goedgekeurd worden. Het probleem wordt dan bij de wortel aangepakt en voor velen zal het rijden op een snorfiets niet aantrekkelijk meer zijn. Bij deze nieuwe regeling zal handhaving een groot probleem blijven met daarbij een enorme onduidelijkheid aan regelgeving voor alle weggebruikers.