RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam GT Bomhoff
Plaats Amsterdam
Datum 4 december 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Het zou de voorkeur hebben om het gebruik van alle snor/bromfietsen terug te dringen. Vanwege
- milieu (zeer vervuilend, brom/snorfietsen)
- verkeersovertredingen (harder rijden dan toegestaan, vooral snorfietsen)
Vanaf het begin kon iedereen zonder gevolgen zijn snorfiets opvoeren, daarmee feitelijk te wet overtredend. Iedereen heeft het gewoon toegelaten. Met als gevolg dat het overgrote deel van de snorfietsen (meer dan 90%) (veel) te hard rijdt en veel te veel vuile lucht uitstoot. Daarmee zijn deze fietsen feitelijk gewone bromfietsen geworden. Maar ze rijden wel, tot ergernis van alles en iedereen, gewoon op het fietspad. Ze hebben geen helmplicht maar de meerderheid rijdt wel 40 km/uur. Etc.
De voorgestelde regeling is te laat, te weinig en moeilijk in te voeren. Want wie bepaalt wat een smal fietspad is? Niet de fietsende gebruikers daarvan. Wat gaat een helmloze rijder doen als hij/zij een stuk fietspad tegenkomt waar hij/zij niet mag rijden?
Maar ondanks alles is de regeling beter dan geen regeling. Op drukke en smalle fietspaden zal de regeling een positief effect hebben op de doorstroming, het humeur van fietsers en op hun gezondheid. Invoeren dus, maar daarna graag een stap verder gaan.