RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam mr. B.J.G. Sap
Plaats Amsterdam
Datum 22 december 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
(Snor)scooters horen niet op het fietspad thuis. Elke dag zie ik hoe moeders met kinderen met 60km/pu rakelings worden ingehaald door snorscooters. Een gemotoriseerd metalen voertuig dat langs drukke fietspaden sjeest, voordurend toeterend? Ik vraag me af hoe men ooit heeft kunnen denken dat dat een goed idee was. Het heet niet voor niets een fietspad. Niet alleen op de drukke plekken, maar overal in Amsterdam vormen inhalende scooters op fietspaden voor gevaarlijke situaties, al helemaal in combinatie met voetgangergebieden.

Een verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan heeft bovendien veel voordelen met betrekking tot handhaving. Nu worden de fietspaden veelvuldig gebruikt door scooters met een gele kentekenplaat. Daarvan valt niet direct op dat zij iets doen wat niet mag. Ook is handhaving lastig als maar voor bepaalde fietspaden geldt dat daar niet gescooterd mag worden. Dat leidt tot rechtsonzekerheid over waar nu wel en niet gescooterd mag worden, wat leidt tot veel overtredingen die alleen maar in de hand te houden zijn door overmatige controles en irritaties. De enige manier om het probleem (gevaarlijke en irritante situaties door de onlogische samenvoeging van scooters en fietsers op dezelfde rijbaan) aan te pakken is een algeheel verbod van snorfietsen op het fietspad. Alleen op die manier kan bij alle Amsterdammers duidelijk worden dat scooteren op een fietspad 'not done' is. Scooters zullen het fietspad mijden, en fietsers/handhavers kunnen snel en terecht scooters aanspreken als ze zich toch op het fietspad bevinden. Welke kleur nummerbord die scooters dan ook hebben: iedereen weet dat je weg moet blijven van het fietspad.