RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam t baerwaldt
Plaats amsterdam
Datum 6 januari 2017

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
L.S.,


Naar aanleiding van consultatie wijziging snorfiets op rijbaan:

1. Snorfietsen geven grote overlast (schrikken, passeren met minimale ruimte, snelheidsverschil, uitlaatgassen en significant vaak algemeen 'asociaal' te kenmerken gedrag van de bestuurders (verbaal als wel lichaamstaal) alswel aanleiding tot bijzonder onveilige verkeerssituaties (met name door snelheidsverschil, met hierbij de noot dat het algemeen bekend verondersteld mag worden dat snorfietsen vaker wel dan niet harder dan 25 km/h kunnen en daadwerkelijk rijden) voor fietsers op alle fietspaden en dit binnen en buiten Amsterdam.

2. Dit lijkt een voorbeeld waarbij tot ontstemming en ontsteltenis van velen de individuele belangen van liefhebbers van helmloos gemotoriseerd vervoer en die van de belanghebbenden binnen deze industrie (toelevering, reparatie, enzovoorts) boven het algemeen maatschappelijk belang gesteld worden. Dit is een politieke afweging die wat velen betreft nooit gemaakt had mogen worden, maar zeker in het huidige tijdsgewricht onhoudbaar is.

3. De voorgestelde wijzing van de consultatie zal naar verwachting leiden tot nog meer onduidelijkheid en daarmee intensivering van vormen van overlast, omdat eenduidigheid in benadering ontbreekt (nog los van meer kostbare en verwarrende verkeerstekens, gemeentelijke besluiten, onpraktische handhaving). De enige oplossing die naar verwachting het gewenste resultaat behaalt en hiermee de algemene belangen vooropstelt en blijk geeft van een verantwoord gebruik van de algemene middelen is het eenduidig en overal bannen van snorfietsen naar de rijbaan, al dan niet met helmplicht.

Een fietspad is een fietspad, laten we dat in ere herstellen, in het gezondheids- en veiligheidsbelang van deze doelgroep.