RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan
Reactie
Naam
|
Mr FH Schneider
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
18 november 2016
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Mijn belangrijkste opmerking is dat de ontwerpwijziging inconsequent is. Voor opvoeden geldt de regel 'duidelijk en consequent'. Dat ook een snorscooter rijder een helm moet gaan dragen is een duidelijke maatregel, maar dan wel consequent handhaven...
De maatregel 'snorfiets op rijbaan' die nu wordt voorgesteld geeft alleen maar verwarring, en is niet te handhaven. Of allemaal overal op de rijbaan in stedelijk gebied, of niet.
De naam 'snorfiets' is overigens een eufemisme, het lijkt te gaan om een fiets met hulpmotor. Schattig. In werkelijkheid gaat het om snorscooters, gevaarten van ruim honderd kilo, doorgaans een meter (!) breed, waarvan 95 % aanmerkelijk harder dan 25 km rijdt. In Amsterdam is de verkeersdeelname 1 %, en is het aandeel in ernstige ongevallen 17 %. En is 30 % van de kankerverwekkende koolwaterstoffen afkomstig van (snor)scooters.