RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam E D Schäfer
Plaats Amsterdam
Datum 4 januari 2017

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Deze ontwerpwijziging zal leiden tot een nodeloos ingewikkelde situatie waar snorfietsen in sommige straten op de rijbaan moeten en in andere straten op het fietspad mogen. Dit zal alleen maar tot verwarring voor alle weggebruikers leiden, terwijl er een heel simpele oplossing is: Verplicht snorfietsers om in stedelijke gebieden op de rijbaan te rijden, met helmplicht natuurlijk.

Het argument dat snorfietsen maar 25 km/u rijden en daarom extra risico lopen op de rijbaan is in theorie mooi, maar gaat in de praktijk niet op, meer dan 90% overschrijdt de maximumsnelheid op het fietspad en een vijfde rijdt zelfs harder dan 40 km/u! (zie http://www.goudappel.nl/media/files/uploads/De_snorfiets_in_de_grootstedelijke_omgeving.pdf).

Deze absurd hoge snelheden leiden tot gevaarlijke snelheidsverschillen en het zijn vaak de fietsers die de pineut zijn als er ongelukken gebeuren. Een saillant detail is dat snorfietsers disproportioneel vaak bij ongelukken zijn betrokken (in Amsterdam vormden ze tussen 2007 en 2009 slechts 5% van het verkeer maar waren ze bij 25% van de ongevallen betrokken) en veruit de gevaarlijkste groep verkeersdeelnemers vormen (zie http://www.amsterdam.nl/publish/pages/348589/dus_niet_brommen_-_nieuw_scooterbeleid_voor_amsterdam_definitief.pdf). Een helmplicht zal de snorfietsers zelf dus ook ten goede komen, gezien het aantal ongelukken waar ze in verwikkeld raken.

Het is duidelijk, de meeste snorfietsers voeren hun snorfiets op (sommige verkopers doen het zelfs voor ze!) en willen snel rijden. Laat ze dat doen, maar op de rijbaan, zodat ze geen gevaar vormen voor fietsers. Maak van fietspaden weer echte fietspaden!