RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam www.fietspadterug.nl (Eén v.d initiatiefnemers “Fietspad Terug” Tim Blank)
Plaats Amsterdam
Datum 6 januari 2017

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Geachte heer, mevrouw,

Dankzij de combinatie van een te hoge snelheid, breedte en massa is het dankzij de snorscooter voor de fietser in de Randstad niet langer mogelijk om veilig gebruik te maken van het fietspad. Het feit dat de snorscooters te hard rijden is niet het enige probleem. Zelfs als de snorscooter bestuurders zich houden aan de maximumsnelheid, dan nog blijft het probleem bestaan, dat het voertuig te breed is voor het fietspad. De meeste snorscooters zijn inclusief de spiegels gemiddeld ruim 100 cm breed, sommige zelfs 120 cm. Door het asociale gedrag van het merendeel van deze nep-brommers durven met name kinderen en ouderen niet meer op de fiets door de stad (zie ook de vele reacties op de AMvB). Dit is voor een fietsland als Nederland onbegrijpelijk en ronduit beschamend.

Het voorstel om de brommer naar de rijbaan te verplaatsen werd eind jaren ’90 net als nu door de branche als zeer gevaarlijk bestempeld. Nadat de brommer daadwerkelijk naar de rijweg werd verplaatst bleek echter het omgekeerde het geval. De effecten waren direct positief, de verkeersveiligheid verbeterde voor alle weggebruikers op alle soorten wegen. Een jaar na de invoering daalde het aantal bromfietsslachtoffers met 15%!

Uit het experiment in de De Jan Pieter Heijestraat in Amsterdam-West is al gebleken dat ondanks een oerwoud aan verkeersbordjes maar 50% van de snorscooters daadwerkelijk op de rijbaan gaat rijden. Dit toont aan dat de maatregel om per fietspad een verschillend regiem in te stellen niet gaat werken.

De unieke Nederlandse fietscultuur zoals we die nu nog kennen zal op korte termijn verdwijnen ten koste van de snorscooter als we deze asociale vervoerscategorie nog langer de hand boven het hoofd houden. Om deze reden vraag ik het Ministerie om Gemeenten de mogelijkheid te geven om de maatregel zonaal in te voeren. Op deze manier is de maatregel eenvoudig in te voeren en makkelijk te begrijpen voor elk type verkeersdeelnemer. Alleen deze oplossing draagt bij aan een verbetering waardoor kinderen en ouderen ook weer veilig gebruik kunnen maken van het fietspad.

Met vriendelijke groet,

Tim Blank
Eén van de initiatiefnemers Actiegroep “Fietspad Terug” - www.fietspadterug.nl

Bijlage